Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




fredag 8. januar 2010

Reisememoir - del 4

En uke går fort, og det er det samme enten det er hverdag eller ferie. Da vi satt på Tallinna Lennujaam søndag kveld visste vi enda ikke hva som ventet oss hjemme (og godt var det, ellers hadde jeg aldri dratt hjem), men vi konkluderte med (i god Pippi Pikksukk (!) -ånd) at dersom vi ikke dro hjem, kunne vi ikke dra tilbake. Vi hadde hatt en bra ferie, og det var tid for en oppsummering:

Ukens verste (foruten om flytur og min kjæres lungebetennelse): ekstrem kulde! Det var så kaldt at det var smertefullt å oppholde seg utendørs. Tallinn er en kystby, og det er lite som stopper for vinden fra havet. (Hadde vi visst hvilken kulde som skulle komme her hjemme noen dager senere, hadde vi neppe brydd oss nevneverdig.)

Ukens beste: nyttårsaften! Vi hadde det kjempemoro, og det var hyggelig å bli kjent med nye mennesker.

Ukens overraskelse: hotellrommet vårt i Tartu. Fy søren, sier jeg bare.

Ukens handel: dress til min kjære. I tillegg kjøpte vi fine linduker til stua som jeg gleder meg til å legge på når jula forsvinner.

Ukens måltid: definitivt middagen på nyttårsaften! Halve gleden med ferie (for et matvrak som meg) er jo å spise mat man ellers ikke tar seg råd til her hjemme. Vi går hvertfall sjelden på restaurant her hjemme, det nærmeste er å bestille pizza en gang i blandt...

Ukens flause: pay-TV. Oh yeah! Etter fem minutter på hotellet den første kvelden, klarte jeg, som den kløna jeg er, å godkjenne tilgang til pay-TV. Det var et dyrt uhell (ja, det var faktisk et uhell!).

Ukens filmopplevelse: Vana Penid. Første nyttårsdag var vi på kino i Tartu, og så filmen som på amerikansk har tittelen Old Dogs. Fantastisk festlig film med Robin Williams og John Travolta i hovedrollene.

Det var en alle tiders ferieuke, og jeg håper ikke det blir lenge til vi kan reise tilbake. Da blir det definitivt med bil i stedet for fly, men det gir oss jo bare muligheten til å se enda mer av dette fantastiske landet som vi har blitt så glade i. I uke 3 begynner jeg på nybegynnerkurs i estisk, så neste gang kan jeg forhåpentligvis imponere med litt mer enn å telle til hundre (üks, kaks, kolm, neli...) og å fortelle dem hva jeg heter (minu nimi on ... ). Jeg gleder meg allerede!

Tartu Ülikool

En vakkert dekorert vegg i Tartu

Raekoja Plats


Én stk. gærning på kafé

Head uut aastat!

Winter Wonderland

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails