Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




tirsdag 8. juni 2010

Over bekken etter vann

Jeg ønsket et par timer fri fra tall og bokstaver når jeg kom hjem i går formiddag.
Da hadde jeg gjennomført eksamen nummer tre, og var klar for noen timer of duty før jeg begynte å forberede nummer fire. What to do? Film, kanskje? Jeg ringte Bustemannen:

”Hei vennen!”
”Ja, ja, ja! KanjegsepåfilmviaPCellerUSBpåTV’n?”
”Én gang til nå, litt saktere.”
(Jeg har det ikke med å sløse med tiden når jeg snakker.)
”Jeg – har – en – film – på – data’n – jeg – gjerne – vil – se, menkanjegsedenpåTV’n?”

For en tid tilbake avgjorde Bustemannen at nå var det nok kasse-TV, og gikk til innkjøp av en slik fancy, flat én. 47”. Jeg kan ikke si jeg gjorde nevneverdig motstand. Faktisk så gjorde jeg ikke motstand i det hele tatt. I min tekniske naivitet, tenker jeg at siden vi tross alt befinner oss i tjue-ti, burde alt være mulig. Rent teknologisk selvsagt. Men, siden jeg ikke vet hva alt innebærer, er jeg nokså blank på hvilke muligheter Philips kan by på i Bustehjemmet.


”Ja, det er mulig det. Du kan enten legge filmen over på minnepennen din, eller så kan du koble data’n direkte til TV via scartkabel eller USB” forklarte Bustemannen.


Hørtes overkommelig ut. Det enkle er ofte det beste, så jeg fant frem en minnepenn. Ofte betyr ikke nødvendigvis alltid, og mission failed. Plan B: USB. I Bustehjemmet, som i så mange andre hjem i den moderne tid, er det kilometervis med ledninger, alle samlet i en kurv. ”USB, USB, USB… Niks. Ingen USB-kabel slik jeg skal ha den”. Plan C: Scartkabel. Og la det være sagt med én gang; dette var den mest krevende planen og derfor siste utvei. For å gjøre det hele forståelig og samtidig gi dere et visst innblikk i prosessen, har jeg utviklet følgende flytskjema:



Det var når jeg for tredje gang ringte Bustemannen, at det lille teknologiske prosjektet begynte å knake i sammenføyningene. ”Vet jeg egentlig hva en scartkabel er?” spurte jeg oppgitt etter en lang diskusjon om røde, hvite og gule plugger. Det fikk jeg aldri noe svar på, for da knakk Bustemannen sammen i latter, stakkar.


Jeg lot Bustemannen le, sa pent ha det bra, la på, skrudde av TV’n og logget av datamaskinen.
En bok kanskje?
I bokhylla fant jeg ”Over bekken etter vann”.
Det var liksom noe ved den tittelen som appellerte til meg akkurat da.




12 kommentarer:

Anonym sa...

hehe, du skriver veldig bra! hvilken film var det du skulle se egentlig? :) kjenner meg igjen i tekniske problemer..hehe
takk for hilsen inne hos meg.. kanskje det hadde vært lurt med en bloggbyttedag ja..hehe
klem:)

RoseSommer sa...

Film er best på kino heter det.
Eller som en tidligere kollega sa;
"Sex er best på kino".
Jeg vil ikke vite hva han mente.

Anne Grete sa...

Hihihihi, for en herlig historie!!

Takk for alle søte kommentarer inne hos meg, skal legge meg til som følger hos deg så jeg får hilst litt mer på deg.. hihi

Klem

Snuskebassa sa...

Vanvittig bra! Jeg beundrer pågangsmotet ditt! Ringe tre ganger, før du fant frem boka :-)
Jeg er livredd alle kabler. Og får panikk om noe ikke virker.
Kos deg videre, du Bustefjerten :-)

InstatreffNorge sa...

Hihihi funny as always:D

Kjenner til det der, men nå har jeg lært meg koblinga;) Men det er mye risting på hodet her i huset også, når jeg står å lurer på tekniske ting:P Hva har vi mannfolk til lissom!

Du, jeg kom til å tenke på at du spurte meg ang tupperware for en stund tilbake...også har tåka meg helt glemt å svare:P Vi kan kanskje prøve å få til et treff over sommeren, nå er det så mye som skjer framover.. :)

Og så snill du er som vil gi bort rabarbra da:):)

Nattaklem

A K sa...

Hahaha ;) vi er nok mange i den båten med utekniske folk ;) syns alle dippedingser raser av sted og blir umoderne før jeg i det hele tatt skjønner de. Jeg har lært meg dvd spillern her og det er kun fordi det er veldig greit å kunne den når man har små i huset ;)

Bedre lykke neste gang du har lesefri og vil se film da :)

klem

verdens heldigste mamma sa...

He he hei på deg din bustebartepinn!! ;)

Du skriver bare helt fantastisk morsomt!!! Og jeg ler meg skakk. Noe jeg fagtisk trengte akkurat nå...

Tusen hjertlig takk for gode ord på bloggen min i kveld. De trengtes! Jeg syns ALLTID det er forferdelig og miste dyr. Og jeg syns ALLTID det på en måte er min feil! Jeg vet ikke hvorfor, men jeg går igjennom gruble boksen og tenker at ; "Hva kunne hvert gjort anderledes her?!?" Det er vel ganske naturlig.

Samtidig føler jeg jo at jeg gjør så godt jeg kan med dyra. Jeg ELSKER dyr og vil helst at de skal ha ett så naturlig liv som mulig! Pluss at de skal være tamme, vandt med mennesker og å bli håndtert av både voksene og barn. Gusse var ett prakeksemplar av en kanin! Han var rolig og sindig. Har aldri bitt. KUnne løftes og ligge på fange. Farte som en virvel vind over gresset om han hadde lyst eller lå rolig i grotta han hadde funnet oppi skogen rett bak huset. Om kvelden kunne jeg bare gå å hente han. Da satt han enten ved uteburet sitt eller i grotta. Eller i noen meter omkrets rundt der. Han bæsjet og tisset i en kattesand kasse. Han var stor, myk og god. Som en levende harepus bamse! Han lå rett ut i solen og kom nysjerrig mot deg om du tok frem hånden. HAn la seg rett ut og ville bli kost med som en katt når du begynte og klappe den... HAn var perfekt.

Kan jeg få en sånn kanin igjen ..... ?

BLA bla bla.. Jeg merker at jeg har heeelt munndiarè ! he he . Litt mye kaffe innabords og litt mye tanker i hodet!

God natt kjære bloggevenn! :)

Camilla sa...

Jeg er så glad jeg har din blogg og hjelper deg mer enn gjerne med headerlaging, nytt program og nye muligheter ;) Send meg gjerne noen bilder så skal vi se hva vi kan få til!

Kjenner til dette med kobling, tv'er, pc'er osv... grøsser bare av tanken. Sånt har jeg virkelig ikke peiling på ;)

Stor klem fra meg.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ha, ha, herlig innlegg. Imponert over at dere har en kurv til alle kablene, jeg da....

Janet sa...

For en herlig busteblogg! Mange morsomme småhistorier her. God lesning ;)

Bergljot sa...

Det skal ikke være enkelt, nei! Avskyr kabler, har ikke peiling på hva som skal dyttes inn hvor. Synes du er flink, og er imponert over kartet ditt!

Og forresten, det ligger en lettstelt Award til deg inne på bloggen min.

Noatunfrua sa...

Herre, jeg hadde nok bare sett filmen på datan i utgangspunktet... Om ikke min kjære er hjemme oppholder jeg meg lengst mulig borte fra slike koblinger! Synd du ikke fant ut av det :p

Ha en nydelig uke, søta!
Klem!

Related Posts with Thumbnails