Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




fredag 28. mai 2010

Husmorering for samvittighetens skyld

Den stakkars Bustemannen klager både titt og stadig over Bustekonas manglende evne til å varte ham opp hver dag mellom klokken 11 og 11.30. Ikke slik å forstå at han insisterer på at kona skal ta den lange kjøreturen på nesten en time hver vei for at Bustemannen skal få de lekreste varmretter til lunsj, så fin er han ikke på det. Det et større etterspørsel etter ferdigsmurt mat i kjøleskapet som han bare kan røske med seg på vei ut av døra sånn i sekstida.


At middagen står på bordet presis klokken 16 hver eneste dag er for bagatell å regne sammenliknet med denne ferdigsmurte lunsjen som visstnok "gjør dagen så mye, mye bedre". Jeg kan på ingen måte klandre Bustemannen for dette stakkarslige ønsket, men jeg må innrømme at jeg ligger på latsiden hva angår å leke ånden i lampa. Latsiden er nettopp hva det er, for når Bustemannen og jeg en gang i tiden flyttet under samme tak, skjemte jeg ham bort hver eneste dag med både lunsj og frokost. Helt hva som skjedde og når det skjedde, er jeg usikker på, men det er definitivt ikke hverdagskost lenger.


For å bøte på min dårlige samvittighet, finner jeg med jevne mellomrom frem bakebollen og en Møllerens 1-2-3 fra skapet. Da tilbereder jeg de lekreste kaker, og sender dem med Bustemannen slik at han og kollegaen hans har litt å bite i til kaffi'n. I går var det atter tid for en slik samvittighetskveld på kjøkkenet. Muffins var hva som stod på Møllerns meny,
og følgelig også min.


I et anfall av "alt-man-vil-gjøre-når-man-ikke-har-tid-til-å-gjøre-det-fordi-man-leser-til-eksamen", bestemte jeg meg for å prøve noe nytt! Til vanlig er det kjedelig melisglasur som får pryde de til vanlige firkantede muffinsene (!), men siden jeg faktisk presterte å produsere runde muffins i går, måtte det hele feires med det lille ekstra. Så, i stedet for å blande melis og vann til en altfor bløt suppe, lagde jeg i går amerikansk glasur! Litt ekstra jobb var det, men du verden var det verdt det. Litt romtemperert smør, et halvt Norgesglass med melis, en "dært" vaniljesukker og en skvett med lunket vann - og vips har du den deiligste glasur!


Med et bredt utvalg av kakestrøssel i skapet, ble det både guttemuffins og jentemuffins - og masse knasende godsakerkjøkkengulvet. Noen ble prøvesmakt til gårsdagens semifinale i MGP, mens resten altså har fått være med Bustemannen på jobb. Et par stykker gjemte jeg forresten unna til meg selv også, men hysj!


I dag skal hele huset vaskes. Jeg har egentlig ikke tid til en husmordag nå, men jeg har strengt tatt ikke kapasitet til å ta innover meg mer kunnskap heller sånn for øyeblikket. Dessuten er det vanskelig å få orden på lesinga når det hersker den verste uorden i huset. Jeg er i tvil hvorvidt det er sunt for mitt gode navn og rykte å publisere følgende bilde, men for å vise at også jeg har mine menneskelige feil (ta-ta), skal dere få se kjøkkenet ved slutten av gårsdagens bakeøkt. Skrekk og gru!


Bare for å unngå eventuelle misforståelser: Nei! Jeg hadde ikke med meg småbarn på kjøkkenet når jeg bakte. Nei! Jeg ikke et småbarn selv. Nei! Det pleier overhodet ikke å se slik ut på kjøkkenet. Og nei! Jeg pleier ikke å rote slik når jeg lager mat. Faktisk er jeg den som alltid springer rundt med kjøkkenkluten, og putter tingene i oppvaskmaskinen nesten før jeg er ferdig med å bruke de.
Så det så!


Ha en flott fredag - med eller uten vaskebøtte!


15 kommentarer:

RoseSommer sa...

Takk for inspirasjon. Jeg har tenkt på å lage noen karverundstykker (ny oppskrift) en stund nå. Karve er innkjøpt. Men har ikke fått somlet meg til å sette igang. Men jeg går ut på kjøkkenet NÅ!!!

Martilie sa...

Jeg likte det siste kjøkkenbildet best! Viser at dette skjer hos andre enn meg :) Joda, vi shiner jo etterhvert, men innimellom råder kaoset!

Akkurat nå skinner soler solen så da spretter jeg ut på terrassen m blader, solkrem og leskende drikke.. Når de mørke skyene som truer kommer - HVIS mente jeg - skal jeg shine hus og trimme/svømme. Hvis ikke starter helgen m middelmåding hus.. Men utrolig hva friske blomster og masse lys skjuler når kvelden kommer :)

Nyt dagen! Sikker på at inspirasjonen kommer med nyvasket hus. Eller kanskje lesingen blir rent så forlokkende etter en vaskesjau :)

Klem fra Tove

Hos Jorunn sa...

Hehehe...herlig innlegg!! Bustemannen er jo heldig da som har Bustenelliken sin som disker opp med deilige muffins til tv-kosen...hmmmmm..de så gode ut! Jeg har det alltid strøkent rundt meg når jeg kokkelerer, tåler ikke rot..hehe..særlig! Det er de færreste av oss som har det ryddig til enhver tid tror jeg ganske sikkert. Ha en herlig helg og lykke til med eksamen! Klem fra Jorunn

Jijji sa...

Så bra at det ikke bare er meg som roter og søler på kjøkkenet;) Jeg prøver fortsatt å skylde på lille prinsen, men herr Jijji vet så alt for godt fra tiden før barn at det er håpløst å vaske gulvet før jeg er ferdig med å bake. Når jeg baker er det nemlig mel over alt...
Snill du er som baker muffins til mannen din:)
Ha en fortryllende helg!
Klem fra Jijji

A K sa...

Så mye bakeinnlegg det er som frister på bloggene for tiden da ;) jeg har liksom tenkt at vi ikke trenger å spise kake hver uke og heller ikke flere ggr hver uke, men nå har jeg lyst på igjen.

Om du ikke pleier å ha det rotete på kjøkkenet når du baker så er du heldig som kun har det en gang i blandt. Jeg syns gleden over baking blir drept at alt rotet hver gang jeg :(

Og det med matpakker er en snodig ting ja, merkelig hvor koselig det var å sende med i starten og hvor kjedelig det er å smøre nå. Hjelper litt når man får meld om at "dine matpakker er SÅÅÅ mye bedre enn mine" bare fordi man gidder å skjære litt agurk på osteskivene ;)

Du får lese og "kose" deg i helga!! Vi gleder oss til å få snekkerbesøk igjen vi ;)

klem

fryd&forandring sa...

Så søt du er mot bustemannen din! Kan tenke meg han er litt kry over at du sender med matpakkegodt til han og kollegaen og jeg! Muffinsene seg veldig gode ut.. og jeg syns ikke det så altfor galt ut på kjøkkenet ditt etter bakingen heller.. men det sier kanskje mer om meg enn om deg, hehe!

Ha en god helg!

Jijji sa...

PST! Jeg har noe til deg på bloggen min;)

Klem fra Jijji

Camilla sa...

Et nytt herlig innlegg fra deg, smiler godt her jeg sitter.
De muffinsene så utrolig gode ut, nå fikk jeg lyst på muffins ;) Veldig enkelt med disse ferdigposene, ferdig på 1-2-3 og det liker vi i en ellers så travel hverdag.

Stor klem fra meg.

Unknown sa...

hmmm.... så heldig mann du har :=) Tipper han er veldig fornøyd nå! Kjenner meg godt igjen i å få diverse anfall av husmor-ticks når man egentlig skal lese til eksamen.. hehe.

Fru Andersen sa...

Snill du er da, som sender med mannen godsaker;-) Vi bakte til FAU-dag på jentenes skole i går, mellomstejenten synes det var helt idiotisk at hun etterpå måtte gå opp på skolen for å KJØPE seg et kakestykke av kaken hun nettopp hadde bakt..Hehe, men pengene gikk jo til en god sak da;-)

Leste akkurat innlegget ditt under. I dag tidlig ved frokosten så jeg bort på det unge paret som nettopp har leid leilighet i nabohuset. De satt på verandaen og så så bekymringsløse og glade ut. Huff, sa jeg til mannen, alltid sitter de der i fred og ro å prater, alltid går de på butikken hånd i hånd, det virker som om de lever i en verden uten bekymringer. Ja, det var kjekt når vi hadde mer tid for oss selv, sa mannen men ville du vært 20 år igjen? Han ramset opp eksamensstress, lite penger, ekstrajobber, leid liten leilighet, usikkerhet i forhold til jobb osv. NEI ble svaret mitt!

Og i dag har jeg tenkt på hvordan livet endrer seg og hvordan det egentlig er best å være akkurat der man er i livet! Enten man er i studenttiden, etableringsfasen eller i arbeidslivet. Rart, jeg er 32 år og kunne ikke tenkt meg å være 22 igjen, selv om jeg synes det var fantastisk å være 22!

Men det er nok viktig å stoppe opp i blant og isteden for å stresse, eller lure på om man tar riktige valg, bare nyte det at man er der man er akkurat NÅ!

Gode klemmer til deg!

Fru Andersen sa...

Oooops så lange kommentarer må vel være forbudt;-)

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Herlig innlegg som alltid vennen, snill og søt er du ! ♥ Mannen din er heldig som har ei jente som deg, det kan du hilse å si ! :) Mannen min blir ikke mye vartet opp for å si det sånn, hehe...

En meget seeeeeeeeen hilsen i natten, døgnet skulle hatt flere timer spør du meg. ;) Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at det tar tid mellom kommentarene el, er akurat sånn med meg også. Og jeg får også veldig dårlig samvittighet, men kan ikke trylle fram mer tid og energi. Vi får bare prøve så godt vi kan, og mer kan vi ikke gjøre. Jeg blir stadig påmint om at blogging skal være kos og ikke stress. ♥

Nå må jeg legge meg, er på ooooovertid her ! ;)

Nyt helgen med din kjære ! ♥

Gode klemmer fra Anette

Shy sa...

Hmmm...er det sånn "Muffins på 1-2-3" eigentleg skal bli ;-) Takk for tips! :-)

Ida Dutheil sa...

Kan med hånden på hjertet si at det råder større kaos på kjøkkenet mitt om dagen, med en fetter boende hos meg som roter like mye som dattera mi og jeg som er litt fraværende på grunn av eksamensforberedelser. Syns det så pent ut på kjøkkenet ditt jeg:)

A K sa...

hei igjen :)

Nå er snekkern i full gang ute her :) Gleder meg til å se listinga tar form i dag :)

A.T flyr rundt her med sjokoladeskjegg etter å ha slikket visp og bakebolle for vi har laga sjokoladekake til de som jobber hardt :) Jeg skal se om jeg får malt litt så jeg også fortjener litt kake :) Kan sende med litt hjem til deg ;)

Syns du er flink som studerer så kjedelige fag jeg. Hehe ;) Neida, du finner vel igjen lysta på utdannelsen når du har lit mindre eksamenkjør!!

Lykke til med lesinga! Lille J er snart ferdig med "en liten tår" og skal sove nå så da er bloggepausa over her i heimen ;)

Klem

Related Posts with Thumbnails