Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




søndag 13. juni 2010

Award til offentlig (selvvalgt) ydmykelse



Jeg har vært så heldig å få en award. Ukens andre faktisk.
Tusen hjertelig takk, Mammalykkelig.
Jeg setter stor pris på å bli satt pris på, og det er alltid hyggelig med et "gratisinnlegg".
Med awarden følger det overraskende nok en utfordring. Like overraskende er det nok for de fleste at denne utfordringen er å fortelle syv ting om seg selv. Det har jeg gjort tidligere også, men etter å ha sett meg selv lenge og vel i speilet, har jeg omsider klart å finne ut av syv andre ting ved meg selv:

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for lastebiler. Femten dager gammel fikk jeg være med på tur for første gang, og som tenåring hadde jeg ett mål: Om det så bare var en centimeter, skulle jeg kjøre lastebil før bil. Da jeg var 14 år nådde jeg dette målet, da pappa satte meg bak rattet på Scania'n sin og sa værsågod. Før jeg rakk å ta bilsertifikatet fikk jeg også muligheten til å forsøke å rygge et vogntog, men det måtte jeg gi opp da det var så trangt at selv sjåføren fikk problemer når han skulle rygge.

Jeg har vært gjesteforeleser ved universitetet i Tartu, Estland. Jeg foreleste om norske tradisjoner, til estiske studenter, på norsk. Bunader, geitost, melkesjokolade og russefeiring var stikkord. Det var utrolig festlig, og jeg har veldig lyst til å gjøre det igjen om sjansen byr seg.

Jeg er veldig glad i språk, og er lett påvirkelig. Selv om jeg i utgangspunktet snakker bredt "Østfoldsk", tar jeg veldig lett etter andre, og har store problemer med å holde på min egen dialekt når jeg snakker med mennesker fra andre steder i landet. Likeså slår jeg nesten automatisk over til svensk i det vi passerer Svinesundsbrua.

Jeg eier ikke koordinasjon, og var den som alltid sprang hylende ut av gymnastikksalen mens neseblodet fosset. På barneskolen, ungdomsskolen og til og med videregående. Min aller siste gymtime ble avsluttet i velkjent Bustenellikstil; ballen traff rett i fleisen, tårene spratt og blodet fosset. Hylende ble jeg tatt av banen og servert en ispose. Skrikinga kom for det meste av blodet - jeg er livredd for blod.

Jeg er husets ubestridte dronning av gullkorn, og har det ikke med å tenke meg om to ganger før jeg sier nøyaktig det jeg tenker. Og jeg tenker mye rart. Det er heller ikke alltid at ordene høres like bra ut når de ytres, som når jeg tenkte dem. Jeg hadde kjent Bustemannen i nøyaktig tre uker da jeg i en diskusjon heftig uttalte: "Alle pene gutter er drittsekker!" Daværende Bustekjæreste tittet med hevede øyebryn på meg og spurte rolig: "Er jeg stygg, eller er jeg en drittsekk?"

Likeså har jeg ikke alltid vært like heldig på muntlige eksamener oppigjennom årene. I tiendeklasse ble jeg trukket opp i naturfag med temaene lys, og sex og samliv. Da jeg kom inn til faglæreren og sensoren (som for øvrig var menn), fikk jeg selv velge hvilket tema jeg ville begynne med. "Da begynner jeg med sex og samliv, for det er jeg best i!" svarte jeg konstant. De trakk meg ned fra seks til fem i karakter for dette utsagnet. I tredjeklasse på videregående kom jeg opp i engelsk muntlig, og skulle gjøre rede for apartheid i Sør-Afrika. På spørsmål om jeg trodde at det forstatt var tendenser til apartheid, presterte jeg å svare "among people at your age...". Faglærer og sensor, som begge var i femtiårene, lo. Jeg unnskyldte, og forsøkte å ro det hele i land så godt jeg kunne, men også her ble jeg trukket ned fra seks til fem. Kanskje ikke så rart når man antyder at både lærer og sensor, i tillegg til å være gamle, er rasister...

I niendeklasse fikk jeg brev med hjem for å ha kastet viskelær i timen. Da ble pappa sint. At vi var fjorten stykker av 24 som hadde kastet, gjaldt ikke som formildene omstendighet. Med unntak av den gangen jeg møtte orange i ansiktet 17.mai etter malingskrig på skolen dagen i forveien, har jeg ellers oppført meg pent på skolen.

Sånn! Da har jeg gjort meg selv til enda mer latter, og lagrer hele innlegget under "Blondinevitser fra virkeligheten". "Stille vann har dypest grunn" sa KRL-læreren min fra ungdomsskolen da jeg noen år senere møtte ham i en uventet situasjon. Mulig han ikke ante hva han snakket om... Nåvel, awarden skal sendes videre, og jeg har registrert at mange av dere har fått den fra før. Jeg bringer den imidlertid videre til Inga (som skal gifte seg om under to uker!), Jenny og Lotte og håper med dette å få lære dere enda bedre å kjenne.

Til alle dere andre:
Sjekk ut Guros utfordring og bli med å gjøre en forandring!
Hun har virkelig skrevet noen tankevekkende ord, og jeg støtter henne i det hun har å si.
Jeg håper alle dere også tar utfordringen!  

Ha en fin søndag videre!

10 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

He, he, det var underholdende lesing. Morsomt med folk som snakker før de tenker...ja, stort sett, da. ☺ Og jepp, har tatt utfordringen fra Guro, viktig sak.

Kose- grisene ♥ sa...

Se der ja, nå kom ho meg i forkjøpet gitt ;-) Ligger no til deg på bloggen min, mon tro hva det kan være..? :-)

RoseSommer sa...

Ja, her var det både oppturer og nedturer. That's life. Håper du husker på disse mer eller mindre sprø innfall/utfall i kommende år når den yngre garde krysser din vei, og har overbærenhet med ynglingene.
Som meg idag, da min manns barnebarn på 8 fikk lov til å skyte/spytte små agurkbiter gjennom et tykt sugerør. Fortrinnsvis ikke på bestefaren. (Det var min skyld, som fortalte om innfødte i S-Amerika (riktig?) som bruker giftpiler og blåserør.)
Jeg innså at dette hadde JEG syntes hadde vært moro for ..... år siden.

Jijji sa...

Så morsomme ting du forteller om deg selv. Mer interessant å lese dette enn vanlige ting folk forteller som; jeg er interessert i interiør, liker å male og elsker sink og blonder.
Og så: GRATULERER! Du har vunnet en liten trøstepremie i min lille Give away. Send meg din adresse ptil min mail:
jijjix@hotmail.com
Så vil det om kort tid komme en liten hilsen.

Klem fra Jijji

InstatreffNorge sa...

Hihihi all cred til deg som legger så mye jobb og morsomheter i hvert innlegg:):) Du burde jo bli stand up komiker du;)
Og nå håper jeg du har fått spist altså, så du ikke dauer:P det ville vært for gæli:P

Jeg er utdannet kokk og medisinsk sekretær, men har jobba som alt mulig. Før permisjonen jobbet jeg på et asylmottak for mindreårige. Men pga innskrenkninger har jeg mista jobben nå:S
Har alltid hatt hundre planer om hva jeg skal starte opp... men det er det å gå for den ene tingen man har klokketro på. Har såååå lyst.. men så var d det økonomiske da:P
Så vi får se....


Klemme

Randi sa...

Så utrolig bra! Kjempemorsomt:) Leser gjerne videre her, og legger meg til som følger sånn at jeg kan ta turen tilbake igjen:)
Ha en fin-fin søndagskveld!
Klem, Randi

kallemillelente sa...

People at your age!
Ha, ha. Jeg ler godt! Fantastisk. Jeg har alltid smisket som en gal på muntlig, og har konsekvent gått opp i karakter. Den ene gangen hveste engelsklæreren til meg (med et smil) da jeg begynte å prate med sensor etter karakteren var gitt: Kom deg ut herfra nå. Ta imot femmeren og spring. Dette er mye mer enn du egentlig hadde fortjent!
Han forsto vel at om jeg brukte ti sekund mer med sensoren, så ville han gjennomskue meg og min total mangel på engelsk uttale.

Vel, jeg liker meg godt her. Og legger meg til som følger. Jeg vil gjerne lese mer som får meg til å le, nemlig!

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Fornøyelig lesning vennen, hihi... :)
Gratulerer med award, velfortjent ! ♥
Artig at du vil ta i mot min lille utfordring,
gleder meg til å se resultatet. ;)

Ha en fin kveld videre ! ♥ Du sitter kanskje med nesen langt ned i bøkene du nå, lykke til kjære deg ! ♥

Stor klem fra meg :)

Guro sa...

Så bra at det er flere som engasjerer seg i denne saken! Hadde Mikael vunnet er det så stort at jeg har ikke ord.

Lo forresten godt av innlegget ditt, det høres ut som du er en person det aldri er kjedelig å være sammen med ;)

Ha en fortsatt fin søndagskveld/natt!

Martilie sa...

Du er bare herlig!!! Snakker om knall innlegg, uhøytidelig, selvironisk og morsomt skrevet..

Grattis med flott award, den har DU fortjent!!!

Ang. sprørsmålet om muffinstopping brukte jeg ca. 200gr smør, melis, saften av 1/2 sitrog og kokende vann til passe konsistens.. Tok det bare på slump, men synes den ble frisk og god med sitronsaften.. (i den grad sukker og smør kan kalles friskt ;)

Ha ei flott ny uke!

Klem fra Tove

Related Posts with Thumbnails