Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




tirsdag 7. februar 2012

Mammamilepæl

Annenhver mandag er Busteliten og jeg på møte i barnelaget i hjembygda mi. Selv om han er litt for liten til å være med de andre barna å leke, trives han godt, og som yngstemann er det jo ikke fritt for at det blir litt ekstra med oppmerksomhet heller. Saft og kake hører selvsagt med til møtevirksomheten, og i går var det vår tur til å ha med kake. Selv om det kanskje er en dagligdags hendelse for de fleste mammaer, så var det likevel litt stas syns jeg. En ny milepæl i mammalivet liksom; bake kake til veslekælls fritidsaktivitet og greier!
Oooo! I'm an adult!


Etter å ha vinglet en uke mellom hveteboller og kvikklunsjkake, ble det kvikklunsjkake. For det første så er det favorittkaka MI, og for det andre, så er gjærbakst i Bustehuset vinterstid omtrent like lett å få til som å ro med gafler. Vi kan ikke skryte på oss jevne temperaturer, og ikke høye heller for den saks skyld (på fredag kunne vi skrape is av innsiden på soveromsvinduet, liksom!). For det tredje, så er kvikklunsjkake nesten lettere å lage enn det er å varme en Fjordlandsmiddag, og som småbarnsmor lovpriser man alt som er kjapt og enkelt. 

Og! Fordi jeg tross alt har en etikett som heter Oppskrifter, tenkte jeg å dele oppskrifta med dere, enten dere trenger den eller ei: 

Kvikklunsjkake
(Til stor langpanne)
  5 egg
6 ¾ dl sukker
375 g smør
(i mammas oppskrift står det 3,75 gram,
men all sunn fornuft tilsier at det skal være 375 gram altså)
9 dl hvetemel
4 ½ ts bakepulver 
4 ½ ts vaniljesukker 
4 ½ ss kakao
3 ¾ dl melk

Blandes sammen og stekes på midterste rille i ca 30 min ved 180°C.

Glasur:
 125 g smør
3 ss kaffe 
4 ½ ss kakao
1 egg
400 g melis

Jeg safer alltid med den trauste og flerfargede kakestrøsselen, men antar at det også lar seg gjøre å være mer fantasifull med pynten.


 Så da er det bare å finne frem forkledet og bakelysta, og trå til. Den er godt egnet for nedfrysing, og det kan også være ganske lurt, for blir det stående kakerester på benken, så blir alle nyttårsforsetter raskt glemt. Jeg snakker av sødmefylt erfaring som har gått på samvittigheten løs.

Ha en super tirsdagskveld - med eller uten kake!
  
 

, med kake og dustete font-krøll.

10 kommentarer:

Tove sa...

Kvikk lunch sjokolade er min store favoritt. Kanskje skal jeg prøve oppskriften din på kvikk lunch kake.
Fin kveld til deg
Klem Tove

Lykkeliten sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar inne hos meg!

Å komme hit til din blogg med "bustete" tanker, meninger og rapporter fra småbarnslivet er en herlig forfriskende opplevelse.

Klem Lykkeliten

eventyrLise sa...

Mmmm det hørtes spennende ut. smaker det mye annerledes enn sjokoladekake tro?

Ha en fin kveld :)

Mormorfarmor Inger sa...

Den kaka er bænkers! Samme oppskrift som jeg har brukt i 40 år! Bare at jeg bruker koppemål. Og selvfølgelig en helt spesiell kopp, som har vært hankeløs de siste 20 åra...
Heldige veslekællen (som får smake om ikke så lenge vel??)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Mmm, ser godt ut. Gratulerer med milepælen.

Unknown sa...

Det var litt av ein milepæl ja :o)
Ser skikkelig yummi ut. Vil tru alle var fornøyd.

Gratulera med litle gutten får vel eg sei då, for han var ikkje kommt sist eg var i bloggeverdenen. Har tenkt på deg og kossen det e med deg. Det e nåke heilt spesielt å bli mor for fysste gong. Du klare deg nok storveis vil eg tru. Håpe helsa di e på sitt beste om dagen og då snuppa :o)

Kjekt å hørra at du har magneten på ein så strategisk plass forresten ;o)

Den babyboka e mi fra eg var liten forresten. Komplett med hårtuster og allslags. Eg hadde så masse hår då eg var lita at de klypte av litt og limte i boka då eg var nyfødt, 1 år og 3 år :o)
Trudde de ikkje fantes fortsatt så eg har ei kjedelig ei te Trym.

Kosa deg masse med busteknøttet ditt.
KLEM

sisselastrid sa...

Snakk om husmor då!!! Nei, no har du virkelig blitt voksen :) Etter mange år som mamma som skal ordne alle mulige kaker til alle mulige tilstelningar - og med ein liten gut som har store utfordringar i kvardagen, har eg gått over til brownies frå toro ;)

Ang NIB - så fekk eg ikkje verte medlem fordi dei meinar at eg har ein hobbyblogg ;) Men bryr meg ikkje så mykje - kan godt ha hobbyblogg eg ;)

Ha ei forsatt fin veke ilag med Busteliten :)

Klem

Renate Josefine sa...

Denne så god ut :) Oppskriften er lagret ;)

Takk!

Klem fra Renate

Janet sa...

Åh, kvikklunchkake! Det var den kaka mor mi lagde ofte da jeg bodde hjemme. Den er knallgod. Savner den nå. Fint du la igjen oppskrift, så slipper mor å leite fram sin. ;)

Trollmora sa...

mmmmm, ser deilig ut :)

Tittet innom for å se om du hadde blogget noe skrekkelig overnaturlig, men syns egetlig at denne kvikklunsjkaka ser veldig naturlig ut :)

Related Posts with Thumbnails