Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




fredag 30. juli 2010

Å krig å fred å sånn

For en tid tilbake vandret det rundt omkring her i Blogglandia en award som utfordret oss til å nevne syv ting vi ønsket oss. Madame Mim var en av de heldige prisvinnerne, og hun sa noe som fikk meg til å tenke litt, for hun mente det hadde vært lettere å finne syv ting å være takknemmelig for.

Husker vi på å være takknemmelige, eller er vi rett og slett bare opptatt av alt vi ikke har? Det påstås jo at én fugl i hånden er bedre enn ti på taket. Selv har vi for ikke lenge siden hatt én i stua. Er vi mennesker, eller kanskje rettere sagt vi bortskjemte nordmenn, mer opptatt av de fuglene på taket enn den i stua? Jeg mener den i hånden?

Mye vil ha mer, er det jo noe som heter, og det er jo utvilsomt noe i det utsagnet? Vi blir liksom aldri helt fornøyde med det vi har. I hvertfall gjør ikke jeg det, og jeg betviler at jeg er et særtilfelle. Det er bare å innrømme først som sist: Jeg er en materialist. Jeg forsøker å benekte det så langt det lar seg gjøre, men når alt kommer til alt, er det jo nettopp det jeg er. En materialist. Og jeg tar det så altfor ofte som en selvfølge, alt jeg eier og har. 

I likhet med mange av mine medbloggere, er også jeg svært opptatt av interiør. Alt skal helst være hvitt og lyst og landlig. Hvorfor? Én ting er at det er en fin stil som passer meg, men det er jo ikke til å stikke under en stol at jeg lar meg påvirke. Jeg lar meg påvirke av interiørblogger, interiørmagasiner, interiørbutikker. Og bestemors kjøkken. Men, når man først har fått for seg hvordan man vil ha det, så gir man seg liksom ikke før man har det som man vil ha det. Koste hva det koste vil. Her tenker jeg ikke nødvendigvis på kostnader i rene kroner og ører, men også i tid og leting. Jeg er heldig og har tilnærmet fri tilgang på både norgesglass og gamle blonder - det koster meg ingenting. Likevel, det er jo uansett hvordan man vrir og vender på det ting? Det er jo fint med gjenbruk og alt det der, men det er jo fortsatt ting som jeg velger å drasse i hus som Bustemannen kaller det ("Noen ganger tror jeg dere jenter bare kjøper en ting for å ta et bilde av den og poste den på bloggen deres!!!" Sitat: Oppgitt Bustemann).

I julen var vi på besøk i et hjem der de hadde juletreet plassert i en gammel bøtte. Hjemmet var sparsommelig møblert, og gjestene ble plassert på myke tepper på gulvet. Likevel var det et fantastisk hjem. Der det er hjerterom er det husrom, det fikk vi virkelig erfare. Alle delte, og vi, som i utgangspunktet ikke kjente noen i dette huset, ble tatt aller hjerteligst i mot.

Forleden kveld så jeg en episode av Extreme Makeover på TV3. "Tenk at jeg skulle få være så heldig å få eie et hjem" var den lykkelige, nybakte huseierens utbrudd. Ordene ble som et ekko i hodet mitt. For meg er det jo den mest selvfølgelige ting i verden å ha et hjem. Et hus. Tak over hodet. Og nok en gang tenkte jeg på Madame Mims ord om å være takknemmelig. Hva er jeg takknemmelig for?

Jeg har et hjem, lunt og godt, fylt med ting som betyr noe for meg (ja, for jeg er opptatt av tingene mine - de forteller jo noe om meg). Jeg har en fantastisk snill og god mann, som jeg nok desverre ikke alltid tar så godt vare på som jeg burde. Jeg har en flott familie som stiller opp for meg i tykt og tynt (jeg lurer riktignok på om jeg er adoptert noen ganger, men det er så vidt meg bekjent ikke tilfelle). Jeg har fire herlige dyr, hvorav den ene hver eneste morgen grynter surt goddag og biter meg i totten, én som spiser meg ut av huset, og to til som spiser meg ut av huset og alltid vil ha mer gulrøtter. Jeg er født og oppvokst i Norge, og får lov til å være fri. Faktisk så fri at jeg får gå i bikini på stranden uten å få ansiktet tilsølt med syre. Jeg får også spise meg mett opptil flere ganger hver eneste dag (hvilket gjør den bikinien til alt annet enn frihet, men nok om det), og jeg kan la rent springvann fosse ut av vannkrana mens jeg pusser sterke, friske tenner. Jeg kan også dusje i varmt og rent vann hver eneste dag. Så mange ganger varmtvannsberederen tillater det. Jeg får bruke og utvikle evnene mine gjennom skolegang. Gratis de første tretten årene til og med. Jeg er takknemmelig for... å krig å fred å sånn! Dette ble mye. Hva er du takknemmelig for?

"Å takke rett kommer av å tenke rett. Utakknemlighet henger sammen med tankeløshet."
Ukjent.

Og for ikke å forglemme: Takk til Madame Mim som fikk tankene i sving.
Titt innom Heksedansen hennes om du ikke allerede har gjort det.

(Og nei, dette var ikke ment som krass kritikk av materialismen som også jeg er en del av.)

8 kommentarer:

Pia sa...

Vi har masse å være takknemlig for - jeg er vel takknemlig for det samme som du nevner her. Ofte tar vi ting for gitt. Men at vi bor i et trygt, rikt land er jo en fantastisk gode. At det meste fungerer. Vi har reint vann, skoler, mat og hus. Og så er jeg veldig takknemlig over at jeg og mine nærmeste er friske og raske.
Ha en flott helg!

RoseSommer sa...

Du har helt rett, og fint du minner oss på dette.
Jeg har en takknemlighetstanke som jeg nok tenker flere ganger om dagen, og det gjelder vårt gode, rene vann.
Når jeg er i utlandet og må drikke flaskevann får jeg nesten panikk for å gå tom for vann.
Og det første jeg gjør når jeg kommer hjem er å gå til krana. Og sier sannsynligvis høyt hver gang hvor HERLIG det er å kunne la vannet renne kaldt og fint i et stort glass!

Randi sa...

For et fantastisk innlegg:) Kjenner at jeg nesten skammer meg litt her jeg sitter... Veldig fint med slike tankevekkende skriverier!!!
Klem, Randi:)

Hasigamas mamma sa...

Det er lett å glemme å være takknemlig, ja.... vi er så utrolig heldig som bor i Norge i dag! Det jeg kanskje er mest takknemlig over, er nettopp at jeg er født og oppvokst her hvor alle muligheter ligger åpne for meg -hvis jeg vil!
Så fint at du skrev dette tankevekkende innlegget!
Ha ei fin og takknemlig helg!
Klem fra
Lise

Tante Tøtte sa...

...og jeg blir veldig takknemlig for å være tante til ei vakker ung dame med slike tanker..... *klemmepå*

LykkeLise sa...

Hei duu:)

Ja jeg fikk mail av dama vi skal leie sommerhus av, og hun hadde vært i DK i fem uker nå og kun hatt knallvær! 35 grader! Så da er det vel for mye å be om at vi får fint vær den uka...og dårlig vær=shopping:P Nei den værmeldinga kan man ikke stole på da, vi krysser fingrene for sol vi:) (men pakker ned stilongsen sånn i tilfelle)

Men du- det var et flott, tankevekkende innlegg:):) Creds 2 you;)
Jeg må le litt, for vi har kun bodd her i dette huset litt over ett halvt år. Og da vi flytta inn sa jeg til lykkemannen at vi skal ikke bare kjøpe masse ting å fylle huset med. Vi kan heller bo i et ganske tomt hus også fylle det med ting etterhvert som vi finner på reiser vi er og sånn. Bør ikke kjøpe alt med engang lissom. Og det var vi så enige i.
MEN
Nå er det overfylt med dilldall og alt jeg har ønsket meg overalt, som jeg selvsagt ikke kunne vente med!! Shame on me!! :P

God tur til DK:)

Jeg er forresten kjempetaknemlig for at jeg har verdens vakreste datter og kjekkeste mann, og snilleste familie...og..og...;);)

Klem

verdens heldigste mamma sa...

Jadda litt takknemlighet er absolutt værdt og snakke om!

Jeg er sååå takknemlig for ungene mine !! At jeg ( vi ) har klart og få så vakkre, nydelige, snille vesen. Jeg er takknemlig for snille kollegaer, at det er godt miljø på jobben! Jeg er takknemlig for at jeg i det hele tatt har en jobb! Jeg er takknemlig for alle de som er snille mot familien min. Takknemlig for svigerfamilien og mine egene. Takknemlig for at jeg har gode tantebarn, takknemlig for at jeg har en god snill mann som alltid prøver og tenke på oss i første rekke. For at vi har ett hus, for verdens fineste hund Oda ... og for sååå mye mer!!

TAkknemlig for at du er du, og at jeg fant bloggen din og for alle tankevekkerene du kommer med!

TAKK:)

Huldra sa...

Veldig bra og tankevekkende innlegg. :)

Takknemlighet er faktisk en dyd, og det må gjerne en liten oppvåkning til for å forstå at man egentlig har mye å takke for. Vi her i norge bør faktisk kunne ramse opp en liste som dekker landet på både kryss og tvers. Her har vi MYE å kunne være takknemlig for.

Personlig er jeg takknemlig for hver dag jeg våkner og klarer bidra med noe.
Jeg er takknemlig for å ha en kjernefamilie som er tydelig glad i meg, og at jeg er så heldig å ha hengivne, kjærlige dyr.
Jeg er takknemlig når noen tyr til meg når de trenger hjelp eller råd, og når jeg selv kan be om det samme hos andre.
Et blikk, et smil, en hyggelig kommentar i hverdagen. Når min kjære deler den siste melkeskvetten, når jeg får låne en god bok, at en person har satt seg ned og skrevet den gode boken. Personen som sitter bak kassen i butikken, på posten, i banken, på bensinstasjonen, søppeltømmere, elektrikere, sykepleiere osv. Alle de som gjør at verden går rundt, og holder orden på systemet på en eller annen måte.
Tror faktisk jeg har blitt ganske flink til å sette pris på de små gledene i livet. Ikke bare de materielle, men de som virkelig betyr noe.

Sist men ikke minst er jeg svært så takknemlig for mennesker som stopper karusellen vår iblant og tar seg tid til å tenke; som du. :)

Related Posts with Thumbnails