Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




tirsdag 18. mai 2010

Minner fra en 17.mai

Var det flere enn meg som våknet i dagtidlig og følte at hverdagen liksom klasket en i bakhodet med et "æddæbæddæ"? Etter fem dager med helg, føltes det nesten deprimerende å stå opp i dag. Til hverdagen.


Dagen i går ble en lang, innholdsrik og flott dag. Etter å ha stablet tre mennesker i riktig rekkefølge ut og inn av et knøttlite bad (altså vårt), festet søljer, mansjettknapper og 17.mai-sløyfer der de hørte hjemme, og delt ut flagg og fotoapparater til sine respektive eiere var vi klare for å starte feiringen
Ikke Selma da; hun syns det hele ble litt masete.


Feiringen startet hos besteforeldrene til Bustemannen. Der samles de av familiens medlemmer som har anledning til frokost. Det er en hyggelig start på dagen, selv om man føler litt på at man gjør som fanden - spiser og går. Men, 17.mai er en dag der man skal ha det maksimale ut av dagen; det er mye som skal rekkes, og programmet er ikke akkurat av det romslige slaget hva tidsmarginer angår. En del tid gikk med til å kjøre i går,
og som dere ser fikk vi en liten regnskyll også.


Etter frokost, bar det av sted til Sarpsborg og barnetoget. Personlig syns jeg 17.mai har tapt seg mye etter at jeg gikk ut av tredje klasse på VGS og jeg ikke lenger fikk gå i toget, men jeg må liksom få det med meg likevel. Jeg har lekt med tanken på å glemme hele ingeniørgreia og bli lærer i stedet, slik at jeg får gå i barnetoget, men tror det ville være en dårlig løsning på sikt?


På ettermiddagen var det tid for russetog (hele to stykker til og med, siden min stesøster var russ i en annen by), og jeg må si jeg blir provosert. Én ting er russens manglende evne til å imponere, men det som provoserer meg mest, er voksnes (les: foreldres) manglende evne til å forstå forskjellen mellom rett og galt! Det kan sies mye om russen og russens oppførsel, men at russetoget hvert år utarter seg som en eneste stor matkrig? Det er ikke russens skyld!


Det kastes både egg og mel før det hele toppes med signalrød guffe fra en metallboks, og hvem er det som starter? Jo, det er barna som står og ser på, mens mor og far er fungerende avslastningsbord for anledningen. I går observerte vi en pappa som stod med en kartong egg, mens poden stod og kastet! Hvert år høres "oppmuntrende" beskjeder av typen "Se! Der kommer russen, da kan du kaste!". Det er ikke slik at en nittenåring blir fritt vilt bare fordi vedkommende ikler seg rødt eller blått, og jeg syns det er skremmende å se hvordan småbarnsforeldrene bare står på sidelinjen og ler av det hele. Er det jeg som er gammeldags, eller er det fler enn meg som fortsatt syns at det å lære barn folkeskikk er en viktig del av barneoppdragelsen?
Kjør debatt!


Ellers er jo 17.mai dagen for


og


Kvelden ble tilbragt hos gode naboer, der det ble servert kaffe og kaker. Det ble imidlertid en tidlig avslutning, siden vi var utslitte alle mann. Det tok likevel litt tid før vi kom oss i seng. Hastverk er lastverk, sies det, og det er så sant som det er sagt!


Jeg håper du hadde en fin dag i går også,
og ønsker deg en god tirsdag videre!







6 kommentarer:

A K sa...

Ser ut som om dere koste dere ja :) Syns i grunnen det var greit med hverdager igjen nå jeg ;) Litt annet enn pølser til mat og kaker hele dagen ;)

Men det kommer vel flere røde dager framover så moroa er vel ikke helt over enda hva gjelder maten :)

Hilse så mye til mannen!!

Klem

Frihet sa...

Ser at dere hadde en flott dag!!
Fin du var i bunad. Jo hveredagen er ikke så ille når man er hjemme mad små, litt sånn konstant feri følelse ;)

Ha en flott dag videre!

Jijji sa...

Ser ut som om dere hadde en bra feiring!
Er veldig enig med deg når det gjelder de voksnes oppførsel når det gjeler russen. Jeg unner russen at de skal få kose seg og feste som feiring etter mange års skolegang. Det betyr ikke at de er fritt vilt for drittunger og deres primitive foreldre.
Ha en herlig uke!

Klem fra Jijji

Fru Andersen sa...

Vet du , dette har jeg aldri hørt om, matkrig?! Fysj og fy, synes det hørtes skikkelig "teit" ut! Men jeg er jo en slik gledesdreper og sur gammel frue som blir sint om noen sprayer slik klissespray på meg eller barna mine da...

Hørtes ut som dere hadde en topp dag,fra tidlig morgen skjønner jeg;-) Fin du var i bunad, herlig blåfarge på den synes jeg!

Ha en flotters uke, brå start ja men snart er det jo helg igjen!

Hans M sa...

I år gikk russetoget pent og pyntelig for seg, i hvertfall der jeg stod. I og med at kravet i år var at hver russebil skulle ha en edru voksen/ungdom ved hvert hjul. Så selv om underholdningsverdien ikke var av den helt største hva oppfinnsomhet angikk fra russens side. Så gikk det pent og pyntelig for seg. Men det får da være grenser for hvor oppdatert russen greier å bli på nyheter i en hektisk russetid. Men de hadde noen moro poeng.

Det virker som det var veldig voldsomt der du var. Det både russ og andre bør tenke på er at selv om russen tar på seg røde eller blå snekkerbukser så oppheves ikke Norges lover. Ikke er de fritatt for ansvar for sine handlinger heller. Det betyr at russ som opptrer på en uakseptabel måte bør straffes for det. Samtidig betyr det at ett hvert tilfelle av trakassering av russen også er uakseptabel og bør reageres mot. Handlinger gjort av barn er heller ikke unntatt for konsekvenser. Å det vil være en skjerpende omstendighet om foreldre oppmuntrer eller ikke griper inn når barna deres utfører ulovlige handlinger. Det betyr at foreldre som i neste år bruker egne barn til å utføre ulovlige handlinger, kanskje ikke blir like ivrige, når det kan bli reaksjon fra lovenslange arm i ettertid. Det kan i såfall bli ganske dyre egg.

Hans M :-)

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Hei vennen ! ♥

Bare en rask tur innom før jeg legger meg.
Høres ut som om dere har hatt en innholdsrik og koselig feiring, så bra ! :) Is og kake hører til ja, i lange baner... Hehe... Hadde så fryktelig vondt i magen på kvelden, var såååå stappa. ;) Men sånn er det jo på 17 mai, aktiviteter og spising fra morgen til kveld, hehe...

Kjedelig dette med russetoget, at det virkelig går ann ?! Er helt enig med deg, utrolig mange barn som mangler folkeskikk, og foreldrene tillater denne oppførselen. Irriterende !!!!

Nå må jeg løpe i seng, natti natt ! :)

God klem fra Anette

Related Posts with Thumbnails