Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




søndag 16. mai 2010

Alt klart?

Så var det plutselig dagen før dagen, og jeg kjenner den barnlige spenningen komme over meg. På skapet på strykerommet henger bunaden klar. Det er en Løkendrakt, og mamma broderte den til konfirmasjonen min.


At jeg var nødt til å legge den ut litt i siden er ikke noe jeg egentlig har behov for å fortelle dere om, men jeg gjør det likevel, for vet dere hvem som har gjort jobben? Bustemannen! På jobben bygger han hus, og hjemme fikser han bunader.
Imponert? Det er kona hans!


Bustemannen står også for skjortestrykingen i bustehjemmet, og i verandadøren henger de nystrøkne og fine. Vi velger å være litt alternative i interiøret sånn i ny og ne. Jeg er imidlertid ikke sikker på om jeg
skal la dette bli en langvarig hit?


På spisestuebordet ligger søljene klare. De settes på med fare for både liv og helse med de skarpe nålene, og når de endelig sitter, er de som regel skjeve. Da er det på'n igjen, og det er en del av forberedelsene til nasjonaldagsferingen blitt.
Dog, øvelse gjør mester!


Når bunadsølvet ikke er i bruk, oppbevares de i dette fine skrinet. Jeg fikk det til konfirmasjonen min i 2002 av en grandtante. Er det ikke flott? På lokket står navnet mitt og konfirmasjonsdatoen min påmalt. Et hyggelig minne.


På spisestuebordet ligger også morgendagens viktigste ingrediens:
Flagget mitt!
Det fikk jeg når jeg var seks år, og jammen holder det ikke koken ennå. Mamma var veldig nøye på hvordan jeg behandlet flagget mitt, så jeg antar at det er en medvirkende årsak til at det fortsatt er helt og pent. Navnet mitt står skrevet med tusj nederst på pinnen, så det ikke skal være noen tvil om hvem som er eieren.


Så, da var vel alt klart for den store dagen? Jeg krysser fingrene for oppholdsvær og god plass i magen for masse, masse iskrem, pølser og brus. 17.mai er fortsatt en festdag for meg, og jeg er like ivrig nå som da jeg var barn. Jeg er stolt av landet mitt, og elsker å vifte med flagget mens jeg synger "Norge i rødt, hvitt og blått" av full hals.
Hva med deg?

Jeg ønsker deg og dine en alle tiders 17.mai i morgen!
Kos dere masse og gratulerer med dagen!



P.S. Jeg beklager at jeg er dårlig på å besvare kommentarer om dagen, men med besøk og mye på tapetet blir det så som så med tid til blogging om dagen. Jeg leser alle kommentarer og setter stor pris på alle og en hver! Er også innom bloggene deres når jeg har mulighet, men har ikke alltid tid til å kommentere. Lover å komme sterkere tilbake siden!

8 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jepp, veldig imponert over symannen. ☺ Jeg har også et sånt gammel flagg med navnet i tusj. Koselig. Ha en flott feiring i morgen.

Martilie sa...

Jeg er usigelig imponert over bustemannen :)
Nå skal det sies at min mann har støvsuget, lagt mat og nå stryker egen skjorte.. Jeg tok snuppikjolene og bunadskjortene :)

Ha en fantastisk flott 17. mai!

Klem fra Tove

Fru Mæla - Mer enn bare ord - sa...

Jeg gleder meg til 17. mai - er så koselig den dagen! Håper på flott vær!! :)

Så flink Bustemannen er!! :D Hehe! Slik er det ikke her i huset!

Ønsker deg også lykke til på min giveaway!

Klem Rebekka
www.frumaela.com

InstatreffNorge sa...

Flink mann du har! Impressed! :D

Innom for å ønske deg en flott feiring imorra med sol og masse godis ♥

Klem fra Lise

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Nydelig bunad vennen ! ♥

Titter innom for å ønske deg en fantastisk fin 17 mai feiring, kos dere masse med besøk og alt ! :)

God klem fra Anette ♥

PS: For en flink mann du har ! ;)

RoseSommer sa...

Nå er klokke snart 12, og dere sover nok nå, så dere er uthvilte til den store dagen! Håper ikke dere forspiser dere på is.

Og som en kommentar til bilder og innlegg:
"Slike gutter og jenter, det vil gamle Norge ha"!!

Frihet sa...

Ønsker deg en flott 17 mai!! Vift med flagget og nyt isen ;)

klem

Jatte sa...

Hei på deg!
Så flott bunad du har :)
Å må si mannen din er imonerende altså, aldri hadde min gjort noe sånt - ikke at jeg hadde turt å gi han oppgaven heller men *ler*

Håper dagen ble fin igår og at flagget fortsatt holder koken!

Ha en fin Tirsdag,
Klem fra Jatte♥

Related Posts with Thumbnails