Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




torsdag 9. desember 2010

Juleminner - slekt følger slekters gang...

Julen for et par år siden, fikk vi en flott julegave. Gaven kom fra min tante og hennes familie, og ble fort et kjært eie. Gaven var en bok litt utenom det vanlige, og i elleve av årets tolv måneder, står den gjemt bort blant alle de andre bøkene i bokhylla. Hver desember får imidlertid boka spille en stor rolle i juleforberedelsene, for vet dere hva slags bok det er? Det er en juleminnebok.

Slik forberedte vi julen … er en av overskriftene i boken, og under følger 31 nummererte linjer. Én for hver dag i desember. Femogtyve sider har samme overskrift.


En annen side ber oss fortelle hvordan vi feiret julen, og boken lurer på hvem vi feiret julaften sammen med, hva vi spiste og hvordan været var. Fikk vi forresten noe fint til jul? Og fikk vi noen julekort? Sendte vi noen selv?


På en tredje side er det gjort rom for at vi kan skryte av julebaksten, og litt lenger ned kan vi fortelle om minner fra året som har gått.


En hel side er satt av til julebilder som kan klistres inn, og en femte side tjener som gjestebok for julens besøk. Der står minner fra nære og kjære, også fra de som ikke lenger er til stede, og det er hyggelig å lese. Minnes.


Det er dessuten en forutseende bok, for den har satt av plass slik at vi kan skrive ned ting som bør huskes til neste desember. Etter endt julefeiring i fjor, ser jeg at det står skrevet at vi ikke skal fylle neste års desember så til randen. Akk ja. Martin Luther King hadde også en drøm…


Det er en hyggelig bok, både å lese i og å skrive i. Det er kjekt å kunne bla tilbake for å se når vi gjorde de ulike juleforberedelsene, som for eksempel når julebaksten var i hus, eller når juletreet ble pyntet (det varierer nemlig litt fra år til år, selv om Bustemannen nekter å gå med på at vi har pyntet treet før lille julaften). Og, det hender stadig vekk at det diskuteres heftig i julens selskapeligheter når snøen egentlig kom i fjor. Vel, i fjor kom den annendag jul.


Det første året vi skrev i boken, var året vi giftet oss. At boken skal skrives ferdig det året vi feirer sølvbryllup (og det må man jo bare ta utgangspunkt i at man en gang skal gjøre), virker nesten helt fjernt, men tenk så hyggelig det skal bli! Og sitte der, mildt tilårskomne, og mimre om det som da vil være gamledager.


Og i disse dager er altså boken fremme igjen, og med sirlig skrift oppdateres den, dag for dag. Det blir nesten som en ekstra kalender. Jeg blir imidlertid litt stresset av at det blir færre og færre ledige linjer igjen å skrive på, på den siden som har overskriften Slik forberedte vi julen 2010.

Men, det blir vel jul i år også?


 

6 kommentarer:

Jennys fire vegger sa...

Åååh, den er fiiin! Jeg var så heldig å få den av svigermor for en del år siden. Den gjør desember enda mer koslig, og ja: Jeg glemmer faktisk hva jeg burde huske på neste jul! Dermed får jeg meg et par overraskelser hvert år. :-D

Så utrolig pent du skriver!

Ha en fin kveld videre.
Klem Jenny

Frøydis sa...

Den boka der bør alle ha! Fantastisk god idê :-))
Du er vel snart ferdig med alt sammen da, bortsett fra å pynte treet...
Her i hus er det fremdeles null tegn til at jula nærmer seg..
Får komme over helgen først, når minsten blir 23...Jeg er fremdeles 22... ;-)

Ha en flott kveld..nå skal jeg straks ut og spise pizza :-)
Klem fra meg

Renate sa...

Så koselig! Tror aldri jeg har hørt om juleminnebok før, men det hørtes skikkelig koselig ut. Mange minner som går i glemmeboka hvis ikke man skriver dem ned...
Klem

RoseSommer sa...

Den hadde jeg ikke hørt om før. Så koselig gave å gi bort. Skal notere meg den bak øret. Å forresten, der er det fortsatt fuktig, 49 år til tross, så jeg får heller legge Rødskog Art til på Favoritt-listen min.
God helg!

Camilla sa...

Så herlig! Kjempe koselig bok å ha i årene som følger, takk for en god ide.

Helgeklem fra meg.

InstatreffNorge sa...

Sånn bok har jeg tenkt på... veldig koselig:) Men det blir som med mye annet, med tanken.. :P Kanskje jeg kan ønske meg den til jul:)

Veldig moro for barna å arv:)

Nyt dagene vennen, nå er det snart jul;)

Klem

Related Posts with Thumbnails