Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




mandag 20. september 2010

Gjennom lyng og mose

I går var det et aldeles nydelig høstvær her hvor vi bor, og vi tilbrakte store deler av dagen utendørs. Blant annet var vi på besøk hos Mammalykkelig og familien hennes. Før vi dro hjemmefra fylte vi ryggsekken med deilig grillmat og pinnebrøddeig, og formiddagsmaten ble tilberedt på bål.


Hjem fra skauen tok jeg med litt forskjellig mose, kongler, lyng og noen gulnede blad. Hjemmefra er jeg jo vant til å ha den slags rundt meg på alle kanter, men når jeg ikke bor slik til nå for tiden, får skauen komme til meg.


Bak skjulet vårt fant jeg noen gamle taksten fra bryggerhuset vårt, og én som var spesielt mosegrodd, fikk tjene som underlag for skattene jeg tok med hjem fra skauen. Plassert på et trappetrinn, gir det en ekstra velkomst når vi kommer slitne hjem etter endte dager.


Stekende sol på dagtid til tross, i går var det sesongpremiere for vedfyring i Bustehjemmet. Vi har forsøkt med pledd i det lengste for å holde varmen kveldstid, men i går måtte vi svelge optimismen, og hente inn vedkurven. Jeg hadde nesten glemt hvor koselig det er å høre det knitre i ovnen, mens man kryper godt opp i sofakroken (og lar seg skremme med Åndenes Makt).


I løpet av uka må det nok settes av litt tid til å rydde i klesskapet også. Det går nesten ikke en dag uten at jeg lurer på om jeg har noe varmere klær enn det jeg finner fremst i skapet. Jeg er nok nødt til å pakke bort de lette sommerkjolene og de blomstrete sommertoppene, og heller finne frem noen varme gensere og tykke sokker. Med morgener som blir kaldere og kaldere for hver dag som går, bør nok også luer, votter og tykke skjerf finne sine plasser i gangen igjen snart også.

I morgen skal vi besøkte bestemor, og hun skal få masse deilige plommer. Det blir høstens siste plommer, og vi er glade for å få tømt treet i år også. Vi har vært velsignet med masse plommer i år, og det har nesten vært utrolig at treet ikke har bukket under for vekten av alle plommene. Siden det har vært langt mer enn vi har klart å forbruke selv, har vi prakket plommene på alle som har satt sin fot innenfor tomta vår de siste ukene, og vi har aktivt oppfordret til plommeslang.


Hvis du eier tusen plommer, kan du spise hele året
Har du hull i dine lommer kan du klø deg selv på låret
Jeg har verken tusen plommer, eller hull i mine lommer
Jeg har bare godt humør, og kan klø meg hvis jeg klør

Nå er det middag og TV-kos som står på programmet resten av kvelden. Jeg hører bilen til Bustemannen brumme på gårdtunet, så da har han kommet hjem etter en lang arbeidsdag også.

Ha en flott høstuke!
Busteklem fra

 

9 kommentarer:

RoseSommer sa...

Jeg tenker det var deilig å få naturen litt nær kroppen igjen etter den opprivende Osloturen. Taksteinen ble flott. Hvor tar du det fra????
(OK, ikke svar "fra skjulet" nå.....)

Snuskebassa sa...

Herlig høstdag! Og du har virkelig nytt den til fulle :-)
Her i traktene er det regnfullt for tiden, men med godt regntøy så fikser vi det. Ved ja,.... ringte til en vedmann forrige uke. Tenk om han har glemt meg? Iiiiik.
Får holde ut med stearinlys og teppe noen dager til :-)

Huldra sa...

Jeg hadde garantert tatt turen for plommeslang om jeg hadde vært på dine kanter. Plommer som er så godt! :)

Herlig med naturen som hilsen i inngangspartiet. Høres lekkert ut å dandere det på en gammel taksten. du er både kreativ til å skrive og fikse du. Herlig! :)

Blåsborthilsen fra Huldreheimen (for her uler vinden stoort i dag..)

Pia sa...

Åh, for et plommetre! Veldig så draget du har på frukt - først rabarbra og nå dette! (Var det ikke noe rips for en stund siden også?...)
Ha ei flott høstuke!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ja, høsten har definitivt ankommet. Vi fyrte i gang peissesongen her også i helga.

Hos Jorunn sa...

Det ble veldig dekorativt med skogens skatter på trappen!

Det ligger en utfordring til deg hos meg. Klem fra Jorunn

Frøydis sa...

Jeg kommer på plommeslang neste år, hehe..
Var jo noe av det mest kriminelle jeg gjorde i min barndom, en som bodde langs skoleveien, hadde verdens beste epler..og det gikk ikke en dag uten at jeg hoppet opp og tok et eller 2..
En dag kom han bort før jeg hadde klart å løpe..jeg ble livredd, for det ER jo å stjele...selv om det ikke er så veldig alvorlig..
Han så på meg og sa: Vet du hva, du kan ta så mange du vil, men jeg hadde satt veldig pris på om du spurte først...

Var ikke gøy å ta epler etter det, for da var det jo lov....

Ha en flott dag!
Klem, Frøydis

InstatreffNorge sa...

Syns jeg kjenner lukta av lyng, mose og kongler helt hit:) Lukta av høst er så deilig, og den må også ha et hint av bål:)
Morsomt å lese om osloturen:)Jeg så han på Senkveld på fredag, han er jo bare konge!

Håper du koser deg i sola og ikke bare jobber.
Fyring har vi ikke starte med enda, men varmeovnen må på om natta....brrr..

Klemmer fra Lise

Camilla sa...

Deilig med skogstur, skulle ønske formen tilsa at vi kunne gjort det.. men det er ikke vinter heeelt enda, så kanskje jeg rekker det ;)

klem klem, C.

Related Posts with Thumbnails