Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




tirsdag 1. desember 2009

Litt om det som gjør jul til jul

Det er endelig desember, og jeg senker skuldrene i det jeg oppdager at jeg ikke er så voksen likkavæl. Her snakker vi ramaskrik om det skulle dukke opp noe "klokka barne-tv" mellom 1. og 24.desember, og ingen jul uten pakkekalender. Før var det nissen som kom hver natt med en pakke, så var det mamma, men siden mamma har fått englevinger er det min bedre halvdel som nå har påtatt seg oppdraget. For å lette litt på jobben med å fylle den opp, har vi blitt enige om å ha en felles pakkekalender i år, med halvparten hver; han får oddetallsdagene og jeg får partallsdagene. Jeg er veldig spent på hva han har funnet på!


Jeg syns det er veldig koselig med Jul i Svingen på NRK - det er litt gammeldags, og ikke minst morsomt. Marvin, pappa'n til Linus, sørger for at vi holder lattermusklene trent gjennom desember. NRKs julekalender skaper alltid heftige diskusjoner, enten det er på Facebook, i klasserommet, eller rundt middagsbordet for den saks skyld. Etterhvert som man blir eldre, tror jeg det for mange blir viktigere og viktigere å holde fast på tradisjoner som har fulgt en siden barndommen. For mange er det nok nettopp disse tradisjonene som gjør at man fortsatt kan føle snev av julestemning, i hvertfall er det slik for meg. Det er jo bare å innse at magi var noe barndommens jul var preget av, mens nåtidens jul er preget av større og mindre gjøremål (som føles mer som plikter enn hyggelige atspredelser fra den vanlige hverdagen) - også kalt stress. Min oppfatning er at julekalenderen på NRK ikke nødvendigvis bare er noe barna er opptatte av - det er ikke de som starter de største diskusjonene om "Jul i Skomakergata eller Jul i Blåfjell" - det er noe de voksne er opptatte av også. Det jeg prøver å komme frem til her, er hvilken rolle det egentlig spiller om Jul i Skomakergata er "utgått på dato"? Også for barna vil jo julekalenderen med tid og stunder handle om tradisjoner, og hva som er moderne eller ikke har vel ingenting å si i denne sammenhengen? Jeg mener, alle "må" jo se på det som sendes uansett? Og med all respekt, også barna har fått mer barne-TV de siste årene (sammenliknet med hvordan det var når for eksempel jeg var liten), og kan ikke NRK da sende noe som barn i alle aldre vil sette pris på den ene halvtimen de 24 dagene i desember? Men, i år er hvertfall jeg fornøyd - Jul i Svingen er helt topp!

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails