Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




torsdag 14. januar 2010

Og så klager vi litt på varmen...

Jeg har skrevet lite om livet som student, men i dag har frustrasjonene nådd takhøyde, og jeg føler for å lette litt på trykket. I utgangspunktet er det å være student ganske så fint; jeg har en enorm frihet som jeg vet jeg ikke vil få beholde når jeg en dag kommer ut i arbeidslivet. Dessuten treffer jeg mange hyggelige mennesker hver eneste dag, og jeg får gjøre det jeg tror jeg liker nesten aller best, nemlig å lære. I mai fullførte jeg min første bachelorgrad etter tre år ved Høgskolen i Østfolds avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag. Jeg hadde da studert økonomi og administrasjon, og spesialisert meg innenfor prosjektledelse. Av ulike årsaker valgte jeg å fortsette studiene, og begynte ved avdelingen for Ingeniørfag ved samme skole, og det er en bachelor i bygningsfag som er målet denne gang.

Ingeniørfag har tidligere holdt til i Sarpsborg, men fra årsskifte har vi fått plass i nye lokaler i Fredrikstad. Med nye ting, følger som regel en rekke "barnesykdommer", og det var disse vi fikk, bokstavelig talt, føle på kroppen i dag. Torsdager er helvetesuka i dagsversjon med realfag fra 08-16, og det i seg selv er tungt nok (nå har det seg jo slik at en realfaglinje er frivillig, men det gjør jo ikke fagene "lettere" av den grunn). I dag var det imidlertid en ekstra belastning, og det var den tropevarmen vi måtte slite med disse åtte timene. Temperaturen i vårt ellers så fine auditorium, lå på nærmere 24 grader hele dagen, og jo høyere opp i auditoriumet vi satt, jo varmere var det. Det var nesten uutholdelig med 120 mennesker i et relativt lite rom, åtte timer i strekk og med en slik varme! Fysikklæreren begynte å klage allerede klokka ni, og han skulle gå igjen klokka ti. Hva med oss? Hjemme i stua er det helt greit med 24 grader, men det blir noe ganske annet i et undervisningslokale med mange mennesker. Konsentrasjonen dalte i takt med at temperaturen steg, og det var ikke få studenter som satt og drakk Coca Cola i et tappert forsøk på å holde energinivået oppe når halve dagen var passert. Jeg håper virkelig at de ansvarlige tar tak i dette problemet med én gang, slik at vi får et bedre innemiljø så fort som mulig. Jeg orker ikke en torsdag til slik som denne - da blir det selvstudium!

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails