Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




fredag 29. januar 2010

Min lille (urealistiske?) verden

Jeg har vært en liten tur utepå i dag for å fikse noen småting, og på ren innskytelse kjørte jeg innom en bruktbutikk. Det er alltid spennende å se på alt det rare som er å finne i slike butikker, men det er nå for det meste bøker jeg er på jakt etter. Når jeg var 11-12 år gammel viste bestemor meg en ny verden, nemlig hennes barndoms bøker, og denne verdenen har jeg holdt hardt fast i siden. Bestemor har tatt vare på sine favorittbøker fra da hun selv var ung, og hun har latt meg få lese dem alle sammen. Noen av bøkene skal jeg ærlig innrømme at aldri har blitt levert, men jeg passer veldig godt på dem, så jeg håper hun kan tilgi meg den "forglemmelsen". Årsaken er helt enkelt at jeg har lest disse bøkene om igjen og om igjen, og fortsatt leser jeg dem. Bokserien om Judy Bolton har blitt lest hver sommer de siste ti årene, og uten de bøkene blir det helt enkelt ikke sommer for meg. Min absolutte favorittbok har likevel blitt Tilgi meg Fredrik av Evi Bøgenæs, og det er nettopp Evi Bøgenæs' bøker jeg er på jakt etter når jeg tar turen innom en bruktbutikk. Bøkene er svært populære, selv i dag, og de er vanskelige å finne, men i dag var jeg heldig. Inneklemt mellom hundrevis av bøker fant jeg én Bøgenæs-bok jeg ikke hadde fra før. Lykke. Da mangler jeg bare fjorten bøker, før jeg har klart å samle alle 73. De siste fjorten blir nok vanskelige å finne, men jeg skal klare det! Jeg har nok for lengst passert maksalderen for bøkenes målgruppe, men det får så være. Jeg elsker disse bøkene, og de får frem lykkefølelsen selv på den mørkeste hverdag. De er gammeldagse sett i forhold til dagens idealer, men jeg syns det er godt å holde på noe av det gamle, og jeg liker å drømme meg bort i romantiske historier krydret med moralske sannheter. At hverdagen er en ganske annen, og at fallet fra den rosa skyen til tider gjør innmari vondt får bare være. Jeg koser meg med disse gamle bøkene, og lever meg inn i en verden der alt går bra til slutt.


"La ikke tanken på det som skal komme til å skje ødelegge nuet for deg.
Da vil du angre på alle de øyeblikkene du ikke har levd.
Og ta aldri sorgene på forskudd."
~ Evi Bøgenæs ~

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails