Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




mandag 11. januar 2010

Hverdagsglede

I dag var første ordentlige skoledag etter juleferien (var jo på skolen noen dager forrige uke, men da hadde vi ingen forelesninger). Første skoledag etter juleferien betød også første skoledag på ny skole. Som ingeniørstudent har jeg tidligere gått på skole på "Tekniker'n" i Sarpsborg, men ingeniøravdelingen har fra nyttår av flyttet til Høgskolens lokaler i Fredrikstad. Hva jeg synes om denne flyttingen er en annen sak, men det er fint med nye og oppgraderte undervisningslokaler. For én gangs skyld var det faktisk koselig å komme på skolen; de hadde tent fakler nesten helt fra parkeringsplassen og opp til hovedinngangen ved skolen. Ikke noen stor greie kanskje, men nok til å glede en mandagstrøtt student med mange (urealistiske?) nyttårsforsetter for et nytt studiesemester.

Snekkermannen min skulle videre etter arbeid i dag, så det var ingen hast med å dra hjem og lage middag til én (altså meg), så etter en lang skoledag (helt fra 08.15-16.00) fant jeg ut at jeg skulle ta en tur på Plantasjen. Stua har blitt litt tom etter at både juletrær og julestjerner forsvant, så det var på tide med forfriskninger. Å dra på Plantasjen var lurt tenkt, for der fant jeg en av mine absolutte favorittblomster, gerbera. Lykke. Inntil i dag trodde jeg de bare var å få som avskårne blomster, men i dag fant jeg den som potteblomst. Da varer den jo enda lenger! Dobbeltlykke.

Min vakre gerbera.
(Under er en av lindukene vi kjøpte i Estland.)

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gi meg med nyttårsforsetter, men jeg tror kanskje jeg skal velge å ha ett etterskuddsforsett: nemlig å bli flinkere til å se de små gledene i hverdagen. Da blir ikke livet så ille, selv om dagene er travle, og hverdagen tilsynelatende grå.

"Mellom huset og butikken finnes det små lommer av lykke.
En fugl, en hage, en venns hilsen, et barns smil, en katt i solskinnet som trenger å bli klappet.
Legg merke til dem eller overse dem.
Det er alltid opp til deg."
Helen Exley

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails