Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




tirsdag 8. desember 2009

Litt juleforberedelser

Så var det blitt 8.desember, og i morgen er siste eksamensdag. Med andre ord, så har jeg ferie fra klokka 12.00 i morgen. Det blir ikke leit! Det syns nok ikke Selma heller, for hun er skikkelig lei all lesingen til matmoren sin. Årsak: matmor okkuperer favorittstolen hennes dagen lang. Det har resultert i snart en uke med surmuling (bokstavelig talt) fra Selmas side. Hun går rundt og knurrer og "murrer" for seg selv, og vi har mer eller mindre gått hverandre på nervene de siste dagene. Men for all del, vi har ikke noe usunt forhold altså! (Øh...)
Men, nå er jeg ferdig med å lese, og da er alt bare bra.


Etter at jeg la fra meg pensumbøkene og hadde fått min daglige dose julekalender (Vazelinas Hjulkalender og Jul i Svingen), var det dags for litt juleforberedelser. I dag var det konfekt som stod på agendaen. Det finnes masse spennende oppskrifter i ukebladene på denne tiden av året, så vi valgte et knippe oppskrifter derfra, og satte i gang. Da veldig mye konfekt inneholder marsipan, ble det mange variasjoner av marsipan med forskjellig snaskens i: nugatti, konjakk og rosin, og Tia Maria. I tillegg lagde vi sjokoladetopper og sjokoladetrøfler. Sjokoladetrøfler var nytt for meg, men de ble veldig gode, og de var også enkle å lage. Oppskriften har jeg delt med dere nederst i dette innlegget. Vi skal også lage kakaostjerner og fløtekarameller, men man kan ikke rekke alt på én gang heller. Nå er det dessuten bare to dager igjen til bakedag med bestemor, og jeg gleder meg kjempemasse! Jula er mye stress, men jammen er det mye kos også!


Sjokoladetrøfler (ca 40 stk)

250g kokesjokolade
ca. 4dl melis
100g smør eller margaring, romtemperert
1 egg
kakao til å rulle i

Sjokoladen rives på et rivjern. Melis blandes med sjokolade. Smøret røres mykt og tilsettes sjokoladeblandingen. Halvpisk egget og bland det i. Elt alt godt sammen, og form til små kuler som rulles i kakao. Settes i kjøleskap før servering.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails