Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




torsdag 3. januar 2013

Kladderi kladdera



Jeg lovte dere jo en kladd over året 2013, og her kommer den. Så får vi se da, i desember, om kladden kan føres rett inn i historieboken, eller om den må justeres litt?



Etter en hektisk desember, forsøker vi å stable på bena en normal hverdag igjen, fylt med forutsigbarhet. Vi fyller kalenderen minst mulig, og holder fokus på hverdagen. 


Favorittmåneden min er endelig her! Jeg har snart bursdag, og selv om jeg ikke liker tanken på å bli eldre, går jeg likevel dagen i møte med forventning og spenning. Jeg tenker på kaker, bordpynt og skriver ønskeliste. Morsdag og fastelavn er det også, så det er mye fint å se frem i mot denne måneden.


Ute begynner våren å vise seg frem, og når vi er ute og går tur, titter vi forhåpningsfullt ned i grøftekanten. Er det noen gule bustehoder å se? Påske nærmer seg med stormskritt, og i kjøkkenvinduet står karse som Busteliten har vært med å så. Huset fylles av perleblomster og tulipaner, og selv om vinteren er en venn, er det litt godt med spirende vår også. 


April. Navnet klinger så vakkert. Hjemlengselen blir alltid ekstra sterk på denne tiden av året, så det blir nok et par ekstra turer til hjembygda, slik at jeg kan springe i Olabakkane, høre bekken klukke, plukke blomster i grøfta og kjenne røttene mine. Bustemannen har dessuten bursdag, og igjen skal hjemmet pyntes til fest. Mon tro om ikke jeg skal bake den marengskaka han liker så godt?


Festmåneden er her, og det er ikke bare bjørkepollenet som får frem en tåre eller to i øyekroken. Korpsmusikk blir på moten, og sammen med Busteliten gleder vi oss til å feire 17.mai med is og brus og "pøsse". Den skarpe vårlufta har blitt til sommer, vi stikker bare føtter i søte vårsko, og mens far griller middag, leker Busteliten og jeg i sandkassa.


Det er sommer, og selv om vi fortsatt ikke har ferie, så er den der allikevel: feriefølelsen. Hverdagen, som vi har holdt så hardt på i hele år, flyter litt ut, og vi er ikke lenger så nøye på det om det blir is til dessert på en helt vanlig onsdag. På St.Hansaften samler vi gode venner til en liten sommerfest, og skaper gode minner i det vi går sommeren i møte.


Det er ferie, og vi skal på tur. Bustelitens første ferie går til Estland, og vi gleder oss til å se igjen de stedene og menneskene som vi er så glade i. Bustemannen og jeg feirer dessuten fem år som ektepar, og det kan jo være lov å håpe på en bedre middag? Om ikke annet? 


Hverdagen smyger seg såvidt innpå igjen, men fortsatt nyter vi jordbær og bare føtter i varmt gress. Når kvelden kommer, må vi nok finne frem et pledd, men det gjør ikke så mye. Vi går turer i skauen og fyller fryseren med bær, og er vi heldige, så kan vi også ta et par strandturer til før vannet blir for kaldt. 


Det er høst, og vi koser oss med levende lys, pledd og superundertøy på mørke kvelder. Bak oss ligger en fin sommer, men akkurat som i januar, er det litt godt at hverdagen er tilbake igjen. Vi skaper gode minner med Busteliten, og baker rundstykker og koker kakao, som vi koser oss med før leggetid. Det er lite som skjer, og vi gleder oss litt over akkurat det. 


Det Bustelitens måned, og mor og far har store vansker med å fatte at den lille gutten som ble født "i går", plutselig fyller to år. Han har blitt stor gutt, og vi feirer med "pøsse" og kaker og gaver. De første julegavene er dessuten i boks, og vi venter i spenning på når den første snøen kommer. Kanskje i dag?


Målsetningen er klar: I år har vi lært av alle tidligere års feil! I år skal vi være forberedte! Vi skriver lister og handler gaver og baker kaker og tenker at i år har vi jammen god tid frem til jul. 


Vi bommet fullstendig på tidsregningen forrige måned, og lurer på hvor i alle dager tiden ble av. Det er realiteten, mens vi fortvilet tenker at det var jo i år vi skulle kose oss med gløgg og pepperkaker og adventskalender hver eneste kveld. Ikke skulle vi stresse, gavene skulle være klare, og bunadskjorta skulle jo henge nystrøket og klar allerede fra andre søndag i advent. Slik ble det ikke, og vi gjør alt vi tenkte vi skulle gjøre i november. I år igjen. Kanskje neste år, da?

 ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Ja, slik tror jeg at vårt 2013 blir. Hvordan tror du ditt år blir?
Lag en kladd og link til den under her. 
31. januar trekker jeg en som får en liten overraskelse i posten. 
Er du med?

 

8 kommentarer:

Åshild sa...

Dette var en fin måte å tenke gjennom året på og skape noen forventninger til deg selv. God ide og artig at du ønsker lenker. Jeg skal se hva jeg får til.

Petrus og Petrine sa...

Så nydelig innlegg.
Jeg skal prøve å lage et tilsvarende innlegg og linke hit, men det blir ikke i dag ...

Stor klem og gode ønsker om en god dag og et lykkebringende 2013.
Lykkebringende = årets ord

Hegeslilleboble sa...

Kjempekult! Kanskje jeg skal prøve meg på noe tilsvarende:). Artig!

Elisabeth Kras sa...

Dette så ut som en veldig fin årsplan! Tør ikke lage en selv, for uforutsigbart med tre små barn... :-) Men ville bare si at jeg har nevnt deg i bloggen min idag! :-) God helg!

JunePune sa...

Jeg har så dårlig husk jeg ikke kommer på hva som skjedde forrige uke engang, så noen kavalkade blir det nok ikke fra meg ;)

God helg! :D

Jenny sa...

Gøyal ide!

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Helsikken! Dette høres jo ut som det perfekte 2013! Er det greit om jeg bare strekker frem en hånd fra pulten bak deg og diskret låner kladden uten at eksamensvaktene ser det? Du får den tilbake før innføring...

B*

Livet i Casa Didriksen sa...

Hei. Ikke fått med meg min fantastiske vinnerlykke jeg, men passet jo veldig bra rett før ettårsdagen her da! Mailen min er dr.lailadidriksen@gmail.com Det gledes!!!!

Related Posts with Thumbnails