Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




onsdag 26. januar 2011

En kladd på 2011

For en liten stund siden, sendte min søte bloggvenninne LykkeLise ut en utfordring i Blogglandia. Utfordringen var å lage en kladd av året som ligger foran, for så å oppsummere i desember hvordan året har vært. Ble det som vi trodde? Jeg syns det var en fin utfordring, og etter å ha tenkt litt, har jeg fullført min kladd. Siden januar 2011 om noen dager allerede er ferdig innført i livets historiebok, så hopper vi galant over årets første måned, men kladden for de neste elleve månedene følger her:

Februar
Dette er liksom min måned. Jeg har bursdag i vinterferien, og tiden frem til den store dagen benyttes til å planlegge bursdagsfeiring. Jeg koser meg med å studere spennende oppskrifter og å hente inspirasjon til kakebordet. Jeg funderer også over livet og dets gang, og sukker litt tungt når jeg tenker på at enda et år er forbi.

Mars
Mars er en måned uten de helt store hendelsene. Hverdagen går sin vante gang, men tidene er lysere og kanskje kan jeg droppe strømpebuksene. I hvertfall for en dag eller to. Forhåpentligvis er det noen bare flekker hist og her, og kanskje kan årets første hestehov plasseres i det gamle eggeglasset mitt.


April
Nå er det vår. Det er fortsatt skarpt i lufta, men forhåpentligvis kan man legge bort vinterjakka for godt i denne omgang. I april feirer vi påske, og tradisjonen tro skal jeg på skogstur første påskedag. Første påskedag blir også en litt vemodig dag, siden det den dagen er to år siden mamma døde. Tiden går så fort. Litt fest blir det også rom for i april, siden Bustemannen har bursdag denne måneden.

Mai
Nå er det nesten sommer, og sommerkjolene får avsløre vinterbleke ben på varme dager. Pollensesongen er i gang for fullt, og jeg gjemmer meg bak mørke solbriller mens jeg ser på skolekorpset som øver seg på å marsjere i gatene. 17.mai feires med brask og barm, og for én dag får vi være barn igjen. Nedtellingen frem til sommerferie og skolefri har optimistisk begynt, og kanskje kan vi hente frem grillen fra skjulet.

Juni
Det er sommer, men jeg sitter for det meste inne. Det er eksamenstid, og jeg gjør så godt jeg kan for å bruke tid på pensum fremfor vindusvask, Facebook og alt annet som blir så fryktelig interessant når pensum blir så fryktelig kjedelig. Ved midtsommer er det endelig ferie, og jeg kan senke skuldrene etter å ha arbeidet hardt siden januar. 



Juli
Dersom alt går som meteorologene spår, ligger jeg antakelig som et slakt foran vifta i gangen, med isposer på håndleddene og klager min nød. Sommer er greit. Ekstremvarme er ikke greit. Siden vi har nok av prosjekter å holde på med her hjemme, drar vi nok ikke på ferie, men koser oss heller med kveldsturer til badeplassen og sene kvelder med gode venner. Vi feirer tre år som ektepar, og jeg syns at Bustemannen burde invitere meg på date.

August
Det nærmer seg studiestart, og jeg gjør et tappert forsøk på å finne igjen den pliktoppfyllende og seriøse delen av meg selv. Den delen som har ligget i dvale siden juni, og som syns at ferien har vært altfor kort. Fortsatt er det varmt i været, men ettersom sommer går mot høst, er det godt med en ekstra jakke over skuldrene om kvelden.  

September
Årets første høstmåned har ankommet, og vi er tilbake i den vante hverdagen. I grunn er det godt. Vi har fullført de planlagte prosjektene for sommeren, og kan sette i gang på nye. Med september kommer også de mørke, koselige høstkveldene tilbake, og kakao blir igjen et fast innslag som kveldskos. Sommerklærne pakkes bort, og igjen kan jeg ikle meg mitt kjære, kjære superundertøy mens jeg kryper under favorittpleddet på kveldene.


Oktober
Fruen forlanger vinterdekk på bilen, og vi venter spent på når nattefrosten gjør sitt inntog. Innen måneden er omme er også alle julegavene i hus, og jeg er glad for at jeg gjennom året har vært flink til å skrive ned ønsker som jeg har snappet opp ved ulike anledninger, fra venner og familie. Vi koser oss med hverdagen, men kanskje planlegger vi et lite avbrekk i form av en bitteliten ferie?

November
Det nærmer seg jul, og jeg gleder meg virkelig. Jeg har lært av feilene fra i fjor, og begynner kakebaksten tidlig, slik at vi kan nyte småkakene i adventstiden. Første søndag i advent er jo allerede i november, og da kommer også adventspynten på plass i Bustehjemmet. Det nærmer seg dessuten eksamen, og jeg bruker mye tid på å lese meg opp på pensum. 

Desember
Vi åpner kalenderen, og jeg koser meg med barne-TV hver eneste dag. Et must i julen. Første delen av desember preges av eksamenstiden, men så snart den er ferdig, kan jeg senke skuldrene og virkelig kose meg med julen. Vi ligger selvsagt i god rute for den store dagen, og stresser ikke med noe. Jeg gleder meg til å feire julaften med min familie i år, og håper at julegavene faller i smak. Det går mot et nytt år, og vi ser tilbake på det gamle mens vi legger planer for det nye.  



~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~  

Så gjenstår det å se da, hvordan livet blir. Livet har lært meg å sette pris på det forutsigbare, og selv om ingen kjenner morgendagen, håper jeg at livet har få overraskelser å by på i år. Jeg har rett og slett behov for et kjedelig år. Det ville være et godt år for meg.

Hvordan ser din kladd ut? Det ville være morsomt å lese om akkurat dine planer for året som fortsatt er forholdsvis ferskt. Tar du utfordringen?

Det har kommet til en ny følger siden i går, og hjertelig velkommen skal du være!
Jeg takker også for alle fine kommentarer om kluten min,
og jeg er takknemlig for alle tips og råd dere la igjen.
Tusen takk søte dere!

Dagens skolearbeid er unnagjort, og det er bare å lene seg tilbake og nyte ettermiddagen mens det fyres febrilsk for at husets levende organismer ikke skal fryse i hjel. Vi har nådd et kritisk punkt etter en dag uten fyring i går. Bad move!

Vi hørs!

 

8 kommentarer:

Frøydis sa...

Heisann :-)
Det skal bli moro å bli minnet på dette når året nærmer seg slutten..om det blir som du har tenkt..
rart hvor mye som IKKE skjer, men som vi er sikre på KOMMER til å skje...
Jeg har f.eks tatt utfordringen til en av mine følgere om å legge ut noe jeg har skrevet, på bloggen min..
Er spent på tilbakemeldingene kan du si...grøss...

Ha en flott dag videre og klem fra meg

Englehagen sa...

Blir gøy å se om året blir slik du spår da,men som du sier:livet er uforutsigbart og ingen vet hvor veien går. Håper det blir mange solskinnsdager ihvertfall:) Klem

Anonym sa...

Synes du kunne fått med deg at du skal i bursdag i juli også. Skulle du ikke også feire jul under ei varm sol?
Pappa

Jijji sa...

Moro å lese planene dine - blir spennende å se om det blir slik;)

Ligger en award til deg på bloggen min;)

Klem fra Jijji

hh sa...

Hei! Takk for koselig besøk på bloggen min, så nå følger vi hverandre. Det blir kjekt. Enig med deg i at det forutsigbare er det beste, tross alt. Hyggelige overraskelser, derimot, kan godt komme trillende til oss! Ser ut som du har et fint år i vente, om det blir slik som skissert over!

SjarmogKaos sa...

Hei skjønne deg! Tusen takk for den fine kommentaren på bloggen min, jeg setter enormt pris på det og det betyr mer enn du tror og få tilbakemelding, spesielt når ting blir litt personlig.. Ha en fin helg, stor klem fra Cecilie : )

Jennys fire vegger sa...

Artig! :-D Skal se om jeg tør å lage en kladd en dag også...:o)

God helg!
Klem Jenny

Siv sa...

Her var du....hi hi ;)

Livet er uforutsigbart, det er helt sant.
Så vi må sette pris på det forutsigbarte gitt !

Livet er som en skrue løs......

En fin kladd om livets gang du har notert deg her, dagene flyr og minner består :)

Håper du har gode dager, og at skolen går bra.
Følger med deg her inne vet du, bare så jæ... dårlig på å gidde å logge meg på for å legge igjen noen ord vet du ;( dårlig av meg det der !

ja ja vennen, vi får leve livet videre...akkurat nå med å tømme en pose ostepop her i bloglandia for min del ;)

Lev dagene godt og ha en herlig helg ♥

Related Posts with Thumbnails