Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




mandag 30. august 2010

Dagens middagstips

Heldig som jeg er, har jeg et lite hus på landet. Fint og rødt er det, med egen veranda. Oppført i det Herrens år 1991. Jeg snakker selvfølgelig om lekestua mi. Da vi var hjemme her forleden, stakk jeg innom det vesle huset mitt, for bestemor hadde nemlig funnet noe der som hun mente jeg burde ta en nærmere titt på.


Og der, i hylla høyt oppe på veggen fant jeg den – en brun liten kladdebok, fylt med de mest interessante oppskriftene du kan tenke deg.


Det var spesielt én bestemor mente at kunne være verdt å utprøve, og det var ertegryta! ”Enda jeg var helt alene her, lo jeg høyt når jeg fant den,” betrodde hun, med ekstra trykk på høyt. Jeg bladde meg frem i ”kokeboka”, og på side 3, med den skjeveste formskrift du kan tenke deg (dog med imponerende rettskriving!), stod oppskriften på ertegryte.


Da jeg i årenes løp har blitt allergisk mot halvparten av råvarene, har jeg ikke tatt sjansen på å servere den til middag hjemme, men jeg syntes nå det var for gæli’ at en slik lekkerbisken av en gryterett skulle forbli hemmelig. Derfor, kjære lesere, deler jeg med dere oppskriften på min helt egne ertegryte, egenkomponert sådan. Bon appétit!

Ertegryte
30 poteter
13 erter
9 gulrøtter

Blandes godt sammen. Settes på ovnen i 60 min på 9,4°C (m/lokk)
Grovt brød på 275°C i 30 min. Blandet krydder oppi ertegryten etter 50 min.
Dette blir da en forykende saus.

For den vågale kan også den eksotiske retten Rasta anbefales:

30 poteter o.s.v. så det blir en ertegryte. Så har vi en pose pasta oppi. Gjøres likt som ertegryte.


Enkelt og greit!

P.S. Fint om dere som tester den kommer med tilbakemeldinger – noe det skulle vært mer av? Mindre?

 

12 kommentarer:

Frøydis sa...

Herre min skaper....noe så vittig! Ler meg ihjel...SÅ gøy at den boka kom frem igjen! Utrolig for en fantasi vi hadde som barn...vel, virker nå som du har beholdt din, heldige du!!
Syns kanskje det var LITT mange erter i, så jeg prøver meg frem, begynner med 10..

Fantastisk start på dagen! Takk!!
Klem, Frøydis

Pia sa...

Sånn helt umiddelbart føler jeg at det skulle vært flere erter i gryta, jeg altså. 13 blir litt knapt. De forsvinner liksom blant de 30 potetene. Men det er nå bare meg - kanskje ertegryta er utsøkt som den er.

InstatreffNorge sa...

Hihihihi nam nam, takk for tips:) Jeg som akkurat satt å lurte på hva vi skulle ha til middag.
Men det blir kanskje heller potetgryte med en touch av erter?
Morsomt å finne igjen sånne gamle bøker:) Mamma har tatt vare på masse sånt fra jeg var liten også. En spesiell som jeg skrev stiler i på barneskolen er morsom å lese i;)

Ha en fantasifull dag;)

Klem

RoseSommer sa...

Jeg synes virkelig du har vært heldig med deg selv, fantasien din OG IKKE MINST bestemoren din som har tatt vare på denne unike boken.
Tenk så supert du hadde det den dagen du jobbet med dette kjøkkenprosjektet. Barndom er fine greier for de fleste av oss.
Ha en fin uke!

Anette (Hvit Romantikk) sa...

Hei go'ingen ! ♥

Hihi... Takk for oppskrift, høres alldeles nydelig ut. ♥ Innmari gøy med slike ting fra barndommen, fant en gammel skoledagbok her, oh gud så dramatisk jeg var på "kjærlighetsfronten", hihi... Jeg lagde potetform mye i barndommen jeg da. Den består av poteter (selvfølgelig) hardkokte egg, erter, hvit saus og gulrøtter. Krydder etter ønske og toppet med masse norvegia (steketid i ovnen til osten er gyllen) Hihi, dette syntes jeg var såååå godt ! ;)

Håper du får en god og fin mandag ! ♥

Stor klem fra meg ♥

Helen sa...

he he :)

Hegeslilleboble sa...

Hahaha, fantastisk bra:). God fantasi både som ung og voksen altså:). Ha en fin uke!

Unknown sa...

Tihi, trur kanskje 30 poteter hadde blitt litt møkje for oss, men det e jo bare å halvere et par ganger tenke eg :o)

Ser jo fortreffelig ut!! ;o)

Anneli sa...

13 erter du!! Du og du..

Fru Andersen sa...

Haha! Helt utrolig! Tror nok 30 poteter hadde blitt i meste laget, men på den annen side, da hade jo middagen for de neste ukene vært i boks. Kanskje jeg rett og slett skal satse på denne ertesuppen nå når jeg begynner på jobb igjen...på onsdag... *gruer seg* !

Skikkelig skjønn lekestue da!

Klemmer i fleng!

Fru Andersen sa...

Ps: SÅ kjekt du likte etasjefatet mitt, fant det på loppis på fredag! Heldige meg;-)

Anonym sa...

hanne sa : 30 poteter blir nok litt mye her i huset.prøve å minske ned til ti, og da ender jeg vel opp med ca 4 erter :o)
da snakker vi ertegryte.

Related Posts with Thumbnails