Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




onsdag 31. mars 2010

Bakedag

Siden regnet øser ned i dag, har det blitt inneaktiviteter på Bustenelliken i dag. Egentlig skulle jeg plantet ut noen påskeliljer som har blomstret av og erstattet dem med nye, men det får vi ta en dag det er opphold. I stedet har jeg funnet frem kjøkkenmaskinen, oppskriftsbøker og mel. Masse mel. Fryseboksen var tom, og med påskehøytiden på trappa, snudde jeg regnværet til det positive, og så det som en fin anledning til å fylle opp fryseboksen med godsaker. Samtidig fikk jeg tømt skapet for mel.

Med fire hjemmelagde brød har jeg reddet påskefrokostene. Alternativet var knekkebrød og tørt kjøpebrød. Her i huset har vi faktisk vært ganske flinke til å bake brød sånn til vanlig også, men en kald vinter har satt en stopper for brødbaksten noen måneder. Huset er gammelt og trekken heftig, så innen vi får varmen i huset etter endt dag, blir tiden knapp til gjærbakst. Nå går det imidlertid mot varmere dager, så nå blir det nok mer og mer hjemmelaget brød som fyller sultne mager igjen. Det blir deilig! Hjemmelaget brød smaker mye bedre, og er dessuten billigere enn kjøpebrød.


Jeg har også gjort et nytt forsøk på klippekrans. Jeg satte dobbel deig denne gangen også, men i stedet for to store, eller eventuelt to små, lagde jeg én enorm (da var jeg jo hvertfall på den sikre siden).


Boller har det også blitt, og min kjære ristet på hodet og lo når jeg med bekymret mine lurte på om han trodde det ble nok boller. Jeg satte nemlig dobbel bolledeig også, og det ble så mye deig at jeg måtte fordele den i to boller for at den skulle få plass til å heve. Og nok ble det! 80 boller ligger nå og kjøler på kjøkkenbenken min, før de havner i fryseboksen i påvente av og bli til deilig kaffekos. Noen er fylt med fristene melkesjokoladebiter, andre med vaniljekrem.


Her kommer oppskriftene på dagens fryseboksfyll:

Hverdagsbrød (2 stk)

50 g gjær
3 ss olje
1 l lunkent vann
2 ts salt
13 dl grovt mel (jeg blander sammalt hvete og spelt)
12 dl hvetemel 

Gjærdeig tilberedes på tradisjonell måte, før jeg smører to brødformer og legger deigen til heving i disse. For å få brødene til å heve raskere, setter jeg brødformene inn i hver sin brødpose. Stekes på 200 °C i ca. 35 minutter på nederste rille.

Klippekrans (1 stk)

25 g gjær
50 g smeltet margarin
2 dl lunken melk
3 ss sukker
½ ts kardemomme
5 ½ dl hvetemel
Fyll:
Sukker, kanel, smør

Gjærdeig tilberedes på tradisjonell måte. Trill ferdighevet deig til en 20 cm lang pølse. Kjevle pølsen til et rektangel på 25x50 cm. Smør et tynt lag myk margarin utover leiven og strø på et jevnt lag med sukker og kanel. Rull leiven fast sammen til en pølse fra langsiden, og legg den med skjøten ned på en bakeplate. Klipp dypt i kransen med 1 ½ cm mellomrom og bøy "bladene" vekselvis til høyre og venstre. La klippekransen heve, før den pensles med egg/vann/melk. Dryss gjerne med perlesukker over for pynt. Stekes på 220 °C i 15-20 minutter på nederste rille.

Ingeborgs boller (40 stk)

1 kg hvetemel
½ ts salt
200 g farin
200 g smeltet margarin
6 dl væske (vann/melk)
100 g gjær.

Gjærdeig tilberedes på tradisjonell måte. Stekes på 250 °C i 10-12 minutter på midterste rille.
Husmortips: For å få blank gjærbakst, kan du pensle med melk når baksten er ferdigstekt.

Påsken er herved reddet!

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails