Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




lørdag 6. februar 2010

Husmordag

I går følte jeg meg frisk nok til å gjøre rent, så jeg fant frem arbeidslyst, såpe, kost og vann og satte i gang. Å finne arbeidslyst til rengjøring er egentlig ikke så ille vanskelig, for "den beste lønn for et arbeide er å ha gjort det", og jeg syns det er så godt å ha et rent og pent hus når fredagskvelden kommer. Det gir en god følelse, og jeg kan virkelig slappe av med god samvittighet når jobben er gjort.

Mens jobben gjøres, er det imidlertid intet rom for avslapning; da skal det slites! Rengjøring er, slik jeg ser det, en gratis treningsøkt som gir både rent hus og forbrente kalorier. Vips så har man slått to fluer i én smekk! Apropo fluer, hadde noen vært "flue på veggen" hjemme hos oss i går, hadde de vel trengt profesjonell hjelp i etterkant for å bearbeide inntrykkene. Det så neppe bra ut der jeg stod og vasket dusjkabinettet i går; med dusjen påskrudd, jeg fullt påkledd og høy på en mixtur av Ajax, Cillit Bang og Mr. Muscle, gaulende etter gamle slagere fra tidlig tenåringstid som strømmet inn i ørene fra mp3-spilleren som for øyblikket var stappet ned i hårbåndet i mangel på en mer praktisk plassering. (Bestefar ber meg alltid puste når jeg snakker, og jeg ser at evnen til ikke å puste når jeg snakker, gjenspeiles i skriftspråket mitt. Sorry mister norsklærer!) Men, kom ikker her og kall meg ineffektiv; jeg mener, jeg vasker tross alt både meg selv, klærne mine (det er jo ikke til å komme fra at jeg blir litt våt) og dusjen på én gang! Her sløser vi verken med vann, tid eller ressurser. Det var dette med å slå fluer...

Selma trodde forresten også at jeg hadde gått fra konseptene i går. Én ting var at jeg kastet ut henne for å gjøre rent, men når jeg kastet ut teppene også... Hun la hodet litt på skakke og så på meg liksom for å spørre "skal du kaste ut hele huset, eller?". Selvfølgelig skulle jeg ikke det; jeg skulle jo bare utnytte den tørre snøen litt og "vaske" teppene. Derfor la jeg alle teppene ut i snøen, tråkket dem ned og lot dem ligge noen timer. Senere på dagen, var det vel naboene sin tur til å lure, og bare for å ha det på det rene, så ble jeg ikke slått av mannen min med teppebankeren i går kveld! Jeg er bare litt skvetten... Når jeg får beskjed å holde i det ene hjørnet, mens min (akkurat da så huslige) mann banket løs på teppet så snøen sprutet og det ljomet i byggefeltet av slagene - selvfølgelig småskriker jeg litt, jeg er da jente! Teppene ble forresten litt renere, snøen litt mer møkkete, og det ble liksom litt ekstra friskt i alle rom etterpå.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails