Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




søndag 31. januar 2010

Bake, bake, kringle

Jeg tilhører den type menneske som er mer glad i kantinas mange fristelser enn matboksens blingser. Dette påvirker både lommeboka og midjemålet, så det er selvsagt at det må bli en slutt på den slags utskeielser. Så, hva skal man gjøre for å få matboksens innhold konkurransedyktig med kantina?

Jeg har tenkt litt, og har konkludert med at tid er et stikkord. Likeså er planlegging og fryseboks. Løsningen ble fylt kringle; den er enkel og billig å lage, mettende, og lar seg dessuten lett porsjonere og fryse. Så, i dag gjorde jeg tanke til handling, fant frem bestemors oppskrift, ingredienser (vi var en tur hjemme i Jelsnes i dag, og da fikk vi dessuten med egg fra tuppene til bestefar) og gassovn (i mitt kjøkken påkrevd når gjærdeig skal lages) og satte i gang. Jeg gleder meg til lunsj i morgen allerede!

Bestemors fylte kringle
(Merkelig hvordan mange av mine oppskrifter begynner med "Bestemors"...)

Deig:
400 g hvetemel
100 g margarin
50 g gjær
1 ss sukker
1 dl sammalt hvete
1/2 ts salt
2-2 1/2 dl melk
1 egg

Fyll:
200 g gulost
100 g kokt skinke
1 1/2 dl hakket purre

Pensles med egg. Man kan om ønskelig ha sesamfrø, valmuefrø eller ost på toppen. Stekes midt i ovnen på 200°C i 20-30 minutter.

Serveres best lunken, gjerne med salat som tilbehør.


Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails