Velkommen til Bustebloggen

En utpreget hverdagsblogg med små gløtt fra en hverdag som nok ikke er så festlig som mange skulle tro. Her luftes små og store tanker, det skrytes av interiør og gryende håndarbeidsferdigheter, mens hverdagsgledene står i sentrum. Det hele krydres med en stor porsjon humor, men har også små stikk av alvor. Håper du vil like deg her, og legg gjerne igjen et spor før du går.




fredag 4. desember 2009

Om julestress og julekos

Så var det atter fredag, og jeg har åpnet den fjerde luken i kalenderen. Det var min tur til å åpne pakkekalenderen i dag, og jeg fikk en fin nissejentemagnet til å ha på kjøleskapet. Min kjære har talent for pakkekalender! Fjerde desember betyr at det bare er 20 dager igjen til julaften, og jeg kjenner at jeg får litt hetta - det er jo så mye jeg skal rekke på de 20 dagene! Jeg hadde, i år som i fjor og året før der, en idé om at desember skulle bli en rolig måned der jeg bare kunne nyte adventstida; med julegavene i boks før november meldte sin ankomst, og et minimum av sorter på bakelista, lå alt til rette for det. Men, planen slo feil. I år igjen. Nøyaktig hva som gikk galt er jeg usikker på. Nå er kalenderen fylt opp hver eneste dag frem til jul, og jeg er i ferd med å bli kjempestressa. I bunn og grunn er det ingen grunn til stress sånn egentlig, for det er jo for det meste bare koseting kalenderen er fylt med. Mest av alt gleder jeg meg til å ha bakedag sammen med bestemor - det har liksom blitt en hyggelig tradisjon. Dagen starter med deilig frokost, før bestefar sendes ut og vi overtar kjøkkenet. Da baker vi sirupssnipper etter hennes mors gamle oppskrift, skravler og koser oss. Bestefar stikker stadig vekk innom kjøkkenet og håper på en smakebit, noe han alltid får. Bestemors sirupssnipper er det beste jeg vet av julekaker, og som allergiker er det ikke så veldig mange andre julekaker jeg kan spise, så vi baker stooor porsjon sånn at vi er sikre på at det holder for både henne og bestefar og meg gjennom hele jula.


Julaften i år skal vi forresten også feire hjemme hos bestemor og bestefar, og jeg gleder meg SÅ ille! Det er i stuene deres at min barndoms jul ligger, og jeg håper å få føle på noe av denne magien igjen når vi skal feire hjemme. Ja, jeg sier hjemme, for vi bodde i samme hus som bestemor og bestefar når jeg var mindre, så det er liksom barndomshjemmet mitt. Dessuten skal hele familien være samlet der i år, og det gjør det ekstra stas. Bestemors ribbemiddag, bestefars festsigar, julekaker, lukten av juletre, den koselige julekrybba med juletre utenfor... 20 dager igjen, så er vi der!

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails